logojeugdonderwijs Sinds 2013 werken de PO-Raad, de VO-raad, de VNG, het Nederlands Jeugdinstituut en de ministeries OCW en VWS samen om een goede verbinding tot stand te brengen tussen het (passend) onderwijs en de jeugdhulp. Om deze samenwerking vorm te geven hebben zij de ‘Werkagenda monitoring, signalering en ondersteuning Passend onderwijs en Jeugd’ opgesteld (hierna werkagenda). Eén van de activiteiten is het aanbod van een estafette reeks om goede voorbeelden van de verbinding onderwijs – jeugd in beeld te brengen.

De werkagenda wil partners in onderwijs en gemeenten inspireren om in gezamenlijkheid te leren van zich elders ontwikkelende praktijken. Er zijn voorbeelden in het land waarbij de werkwijze van gemeenten en scholen goed met elkaar verbonden zijn en waar de toeleiding tot al dan niet gecombineerde onderwijs- en jeugdhulparrangementen integraal zijn vorm gegeven.

Op www.onderwijsjeugd.nl  verzamelen we goede voorbeelden en bruikbare tools. Ook organiseren we elke laatste vrijdag van de maand een inspiratie estafette, waarbij goede voorbeelden van samenwerking in uitvoering, beleid en/of bestuur hun deuren openen voor collega’s uit het land. We nodigen leden van de Associatie voor Jeugd van harte uit zich hiervoor aan te melden, samen met hun partners uit gemeenten en onderwijs. Zowel om een open huis te organiseren als om bij anderen een kijkje te nemen. Ook wordt er een maandelijkse nieuwsbrief uitgebracht waar jullie je op kunnen abonneren. In de meeste recente nieuwsbrief is een reflectie van Jan Houwing opgenomen over onze reis naar Edingburgh. http://www.onderwijsjeugd.nl/nieuws/nieuwsbrief/

Naast deze activiteiten is er ook inhoudelijke  (aanjaag) expertise beschikbaar om regionale vraagstukken rond de verbinding en samenwerking te ondersteunen.

• Nieuwsbrief december 2017 +

171210 NB December

Lees hier de Nieuwsbrief december 2017, met nieuws en activiteiten van de Associatie voor Jeugd.

Klik hier voor de nieuwsbrief

• Werkagenda onderwijs-jeugd +

• Nieuwjaarsevent 2018: Ik word (20)18 +

171215 complete uitnodiging final 1 Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd nodigen u van harte uit voor het Nieuwjaarsevent 2018.

In 2017 stond de

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +

“In de praktijk wordt er vooral veel over kinderen en jongeren gepraat, in plaats van met kinderen en jongeren. Dat

• Opgroeien naar volwassenheid... aflevering 'Zorg' +

171126 ingresprek Vijf jongeren uit de jeugdhulp zijn in gesprek met vijf jongeren die opgroeien vanuit een veilig en stabiel thuis.

• Altijd samen met de jongeren +

Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
    Toen zagen

• Workshop: Bejegening Jongeren +

o TEEN AND MOM TALKING facebook 1 Op basis van de trainingen ‘Mijn leven is jouw werk’ en ‘Bejegening is mensenwerk’

Datum: Vrijdag 8 december 2017
    Tijd:

• Video verslag 'Voor de Jeugddag 2017' +

vdjeugddag Verslag voor de Jeugddag 2017.

• Diversiteit als businesscase +

hghorasi Column door Gerdi Meyknecht

Op 5 oktober ontmoette een aantal leden van de Associatie voor Jeugd en de AssociatieKring

• Uitnodiging en Programma Ervaringsdeskundigen +