logojeugdonderwijs Sinds 2013 werken de PO-Raad, de VO-raad, de VNG, het Nederlands Jeugdinstituut en de ministeries OCW en VWS samen om een goede verbinding tot stand te brengen tussen het (passend) onderwijs en de jeugdhulp. Om deze samenwerking vorm te geven hebben zij de ‘Werkagenda monitoring, signalering en ondersteuning Passend onderwijs en Jeugd’ opgesteld (hierna werkagenda). Eén van de activiteiten is het aanbod van een estafette reeks om goede voorbeelden van de verbinding onderwijs – jeugd in beeld te brengen.

De werkagenda wil partners in onderwijs en gemeenten inspireren om in gezamenlijkheid te leren van zich elders ontwikkelende praktijken. Er zijn voorbeelden in het land waarbij de werkwijze van gemeenten en scholen goed met elkaar verbonden zijn en waar de toeleiding tot al dan niet gecombineerde onderwijs- en jeugdhulparrangementen integraal zijn vorm gegeven.

Op www.onderwijsjeugd.nl  verzamelen we goede voorbeelden en bruikbare tools. Ook organiseren we elke laatste vrijdag van de maand een inspiratie estafette, waarbij goede voorbeelden van samenwerking in uitvoering, beleid en/of bestuur hun deuren openen voor collega’s uit het land. We nodigen leden van de Associatie voor Jeugd van harte uit zich hiervoor aan te melden, samen met hun partners uit gemeenten en onderwijs. Zowel om een open huis te organiseren als om bij anderen een kijkje te nemen. Ook wordt er een maandelijkse nieuwsbrief uitgebracht waar jullie je op kunnen abonneren. In de meeste recente nieuwsbrief is een reflectie van Jan Houwing opgenomen over onze reis naar Edingburgh. http://www.onderwijsjeugd.nl/nieuws/nieuwsbrief/

Naast deze activiteiten is er ook inhoudelijke  (aanjaag) expertise beschikbaar om regionale vraagstukken rond de verbinding en samenwerking te ondersteunen.

• Inspiratietafel: Big Data +

digijong smm Datum: 29 juni 2018
    Tijd: 10.00 - 12.30 uur
    Locatie: Wordt nog bekend gemaakt

DigiJong is een project van de Associatie

• Vier de Successen in de Zorg voor Jeugd! +

180927 Foto AK Wanneer is hulp een succes? En hoe zorg je dat elke organisatie en professional dezelfde successen kan behalen?

In een

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Impressie werkbezoek IKEC Hoorn +

180305 foto4b Op 7 maart organiseerde de Kopgroep Jeugdhulp (voor inclusieve kindcentra) een werkbezoek aan het IKEC in Hoorn: een nieuwe leeromgeving

• Altijd met de jongere +