hghorasi Column door Gerdi Meyknecht

Op 5 oktober ontmoette een aantal leden van de Associatie voor Jeugd en de AssociatieKring Halleh Ghorashi, hoogleraar Diversiteit en Integratie bij de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Zouden we haar kennis over inclusie en diversiteit kunnen benutten voor onze studiereis in Schotland, op zoek naar inclusive communities?

Tolerantie op afstand
Halleh duikt het verleden in om ons iets duidelijk te maken over de Nederlandse manier van kijken.
‘Dominant in Nederland is dat we ‘soms fixeren op verschillen’. Het verzuilde denken zit nog diep in onze systemen. Centraal daarin staat dat we tolerant zijn naar ‘andere’ groepen, zolang we elkaar niet bedreigen en zolang we op enige afstand van elkaar functioneren. Er is wel degelijk tolerantie voor de ‘ander’ maar dat is een tolerantie op afstand, een soort tolerantie van de muur tussen wij en zij; er is tolerantie maar er ontstaat geen verbinding. Deze verzuilings-habitus heeft tot gevolg dat we gefixeerd zijn op verschil aanbrengen.’

Achterstandsdenken en het streven naar gelijkheid
Een tweede element dat Halleh beschrijft is onze verheffings-ideaal: in Nederland zijn we erop gericht mensen in achterstandstandsposities te willen verbeteren. Achterstand wordt dus een manier om mensen te definiëren en het normbeeld van gelijk-zijn wordt voorgesteld als ideaal.
Daardoor fixeer je echter ook vooral op mensen die van de norm afwijken.

Diversiteit
Het begrip diversiteit komt oorspronkelijk uit Amerika, waar het een belangrijk onderdeel van het succes-denken is. Een samenleving / bedrijven hebben immers een grote diversiteit aan talenten nodig om succesvol te zijn.
Dit begrip verhuist in de 90-er jaren naar de verzorgingsstaat in Nederland en wordt ontdaan van haar initiële, positieve betekenis: diversiteit krijgt een morele betekenis en een etnische focus. En gaat vooral over etnische minderheden. En raakt verbonden aan onze neiging om verschil in hokjes te organiseren, ons achterstands-denken en ons streven naar gelijkheid.

Tussenruimte maken
Halleh heeft zich in haar privé-leven veel bezig gehouden met revolutionaire bewegingen. Haar vertrouwen in revolutie als middel is fors getaand. Zij pleit voor een meer persoonlijke route:

• Doorbreek regelmatig de macht van de vanzelfsprekendheid en de doorwerking daarvan in het alledaagse;
  • Vertraag je tempo om het ‘ongewone’ te zien en daarvan te leren: benut die ervaring als bron!
  • Bouw ‘tussen-ruimtes’, waarin je zonder oordeel de ‘andere ander’ daadwerkelijk kunt ontmoeten.
  • Uitnodiging: School van de Toekomst +

futureschool Werkplaats inclusieve leeromgevingen 0-23

Op 16 april willen we met u en uw partners verkennen welke plannen en ideëen er

• Verder met Schotse lessen op het Voorjaarscongres 2018 +