msteinweg Een netwerk van en voor professionals, gesteund door FCB
Begeleider: Merel Steinweg

Het eerste jaar van de WERKtank voor de Jeugd werd in december 2017 afgesloten met de inspirerende bijeenkomst: ‘vergroot je eigen invloed’. Onder leiding van Albert Jan Kruiter werd de bureaucratische dynamiek van het gemeentelijke jeugdbeleid nader bekeken. Om vervolgens onze eigen rol daarin te onderzoeken. Want welke rol kunnen en willen wij als professionals nemen in het adresseren van innovatiekansen? We leerden dat het nuttig is om beter inzicht te hebben in de financiële opbrengst van onze verbeterplannen. Dat we nog kunnen leren welke argumenten ons helpen om belangrijke partijen aan boord te krijgen en dat we daarbij het financiële argument niet moeten schuwen. Want zoals Albert Jan het stelde: geld is waardeNloos, en kan om die reden helpen een objectievere dialoog te voeren.

Aan het begin van het nieuwe jaar zijn we druk bezig te bepalen welke impact we als WERKtank in 2017 willen hebben. Want dat de WERKtank impact heeft, daar zijn de deelnemers het over eens.
Een paar voorbeelden:

• Het werkbezoek aan de achterkant van De Pits (najaar 2017) leverde voor deelnemers onder andere nieuwe inzichten op in alternatieve financieringsmogelijkheden. Zo heeft Aziz nu contact met een aantal zorgverzekeraars voor zijn preventieve aanpak ter voorkoming van jeugdcriminaliteit
  • Deelnemers kwamen erachter dat ze in dezelfde regio werken maar dat er onvoldoende afstemming plaatsvindt tussen hun organisaties, en dat terwijl zij met dezelfde doelgroep te maken hebben. Zij gaan nu samen het gesprek aan in de regio.
  • Deelnemers gaven aan dat het hun helpt om niet alleen te focussen op de inhoudelijke kant van hun werk maar ook bezig te zijn met het grotere plaatje, het begrijpen van de context. Een thema dat tijdens de bijeenkomst over verandermanagement centraal stond.
  • En tot slot geven deelnemers aan dat het besef gegroeid is dat zij voorvechters zijn van het verbeteren van situaties van ouders en kinderen. Dat zij degene zijn die over de vloer komen bij gezinnen en daarom ook de rol hebben om misstanden en verbeterkansen te adresseren. Regelruimte organiseren binnen de eigen organisaties was een terugkerend onderwerp.
    2017 zal in het teken staan van verbinding met andere netwerken, sectoren, en functies.
  • Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Inspiratietafel: Big Data +

data 560x389 Datum:       29 juni 2018
    Tijd:            10.00 - 12.30 uur
    Locatie:       Seats2Meet  Utrecht

• Vier de Successen in de Zorg voor Jeugd! +

180927 Foto AK Wanneer is hulp een succes? En hoe zorg je dat elke organisatie en professional dezelfde successen kan behalen?

In een

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Impressie werkbezoek IKEC Hoorn +

180305 foto4b Op 7 maart organiseerde de Kopgroep Jeugdhulp (voor inclusieve kindcentra) een werkbezoek aan het IKEC in Hoorn: een nieuwe leeromgeving

• Altijd met de jongere +