msteinweg Een netwerk van en voor professionals, gesteund door FCB
Begeleider: Merel Steinweg

Het eerste jaar van de WERKtank voor de Jeugd werd in december 2017 afgesloten met de inspirerende bijeenkomst: ‘vergroot je eigen invloed’. Onder leiding van Albert Jan Kruiter werd de bureaucratische dynamiek van het gemeentelijke jeugdbeleid nader bekeken. Om vervolgens onze eigen rol daarin te onderzoeken. Want welke rol kunnen en willen wij als professionals nemen in het adresseren van innovatiekansen? We leerden dat het nuttig is om beter inzicht te hebben in de financiële opbrengst van onze verbeterplannen. Dat we nog kunnen leren welke argumenten ons helpen om belangrijke partijen aan boord te krijgen en dat we daarbij het financiële argument niet moeten schuwen. Want zoals Albert Jan het stelde: geld is waardeNloos, en kan om die reden helpen een objectievere dialoog te voeren.

Aan het begin van het nieuwe jaar zijn we druk bezig te bepalen welke impact we als WERKtank in 2017 willen hebben. Want dat de WERKtank impact heeft, daar zijn de deelnemers het over eens.
Een paar voorbeelden:

• Het werkbezoek aan de achterkant van De Pits (najaar 2017) leverde voor deelnemers onder andere nieuwe inzichten op in alternatieve financieringsmogelijkheden. Zo heeft Aziz nu contact met een aantal zorgverzekeraars voor zijn preventieve aanpak ter voorkoming van jeugdcriminaliteit
  • Deelnemers kwamen erachter dat ze in dezelfde regio werken maar dat er onvoldoende afstemming plaatsvindt tussen hun organisaties, en dat terwijl zij met dezelfde doelgroep te maken hebben. Zij gaan nu samen het gesprek aan in de regio.
  • Deelnemers gaven aan dat het hun helpt om niet alleen te focussen op de inhoudelijke kant van hun werk maar ook bezig te zijn met het grotere plaatje, het begrijpen van de context. Een thema dat tijdens de bijeenkomst over verandermanagement centraal stond.
  • En tot slot geven deelnemers aan dat het besef gegroeid is dat zij voorvechters zijn van het verbeteren van situaties van ouders en kinderen. Dat zij degene zijn die over de vloer komen bij gezinnen en daarom ook de rol hebben om misstanden en verbeterkansen te adresseren. Regelruimte organiseren binnen de eigen organisaties was een terugkerend onderwerp.
    2017 zal in het teken staan van verbinding met andere netwerken, sectoren, en functies.
  • Werkagenda onderwijs-jeugd +

logojeugdonderwijs Sinds 2013 werken de PO-Raad, de VO-raad, de VNG, het Nederlands Jeugdinstituut en de ministeries OCW en VWS samen om

• Nieuwjaarsevent 2018: Ik word (20)18 +

171215 complete uitnodiging final 1 Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd nodigen u van harte uit voor het Nieuwjaarsevent 2018.

In 2017 stond de

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +

“In de praktijk wordt er vooral veel over kinderen en jongeren gepraat, in plaats van met kinderen en jongeren. Dat

• Opgroeien naar volwassenheid... aflevering 'Zorg' +

171126 ingresprek Vijf jongeren uit de jeugdhulp zijn in gesprek met vijf jongeren die opgroeien vanuit een veilig en stabiel thuis.

• Altijd samen met de jongeren +

Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
    Toen zagen

• Workshop: Bejegening Jongeren +

o TEEN AND MOM TALKING facebook 1 Op basis van de trainingen ‘Mijn leven is jouw werk’ en ‘Bejegening is mensenwerk’

Datum: Vrijdag 8 december 2017
    Tijd:

• Video verslag 'Voor de Jeugddag 2017' +

vdjeugddag Verslag voor de Jeugddag 2017.

• Diversiteit als businesscase +

hghorasi Column door Gerdi Meyknecht

Op 5 oktober ontmoette een aantal leden van de Associatie voor Jeugd en de AssociatieKring

• Uitnodiging en Programma Ervaringsdeskundigen +