verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober: Inspiratiesessie bouwen aan pedagogische community’s
- van curatie naar preventie - jeugdhulp en sociaal werk trekken samen op

Datum: 5 oktober 2018
Tijd: 10.00 - 13.00 uur (inloop vanaf 9.30) Inclusief lunch
Locatie: De Observant, Amersfoort

aanmelden button web

Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor deze gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober.

Binnen het brede sociale domein zijn met de transformatie veranderingen die al ingezet waren, versneld. Centraal daarin staat de beweging van curatie naar preventie, meer hulp in gezinsverband, meer verbinding tussen informele en formele zorg en van individuele hulp naar collectieve arrangementen. Het streven om in de buurt, rondom scholen of kinderopvang, het pedagogisch vermogen te versterken, vraagt van zowel sociaal werk als jeugdhulp inzet. En een gemeenschappelijk beeld over de bijdrage van eenieder. Er zijn veelbelovende innovaties en nieuwe samenwerkingsverbanden, op het snijvlak van jeugdhulp en sociaal werk.
Hoe versterken we dergelijke innovaties over de grenzen van deelsectoren heen?

Dat is de centrale vraag op de inspiratiesessie – bouwen aan pedagogische community’s - die de Associatie voor Jeugd en Verdiwel op 5 oktober samen organiseren voor hun leden. We willen verkennen hoe we de samenwerking tussen jeugdhulp en sociaal werk verder vorm kunnen geven.

Het programma start met de presentatie van twee inspirerende good practices.
JIM is een initiatief van jeugdhulp om informele support voor een jongere/gezin te organiseren.
MBC Jongerenwerk is een voorbeeld uit het sociaal werk, waaruit helder wordt wat de meerwaarde is van een gemeenschappelijke inzet.

1. JIM Werkt
    JIM staat voor Jouw Ingebrachte Mentor en is een familielid, vriend of bekende van de jongere. De keuze van een jongere voor een JIM wordt ondersteund door ouder(s), waarna JIM optreedt als ambassadeur van de jongere. JIM is vertrouwenspersoon voor de jongere en zijn vertegenwoordiger richting ouder(s) en professionals.
  2. Maatschappelijke Business Case Jongerenwerk
    Uit deze MBC Jongerenwerk van Participe Advies en het lectoraat Youthspot van de Hogeschool van Amsterdam blijkt dat investeren in jongerenwerk leidt tot een besparing van 45 miljoen euro aan zorgkosten. Daarbij gaat het onder meer om samenwerking tussen jongerenwerk en jeugdhulp.

Communicatiestrateeg, beleidsontwikkelaar en dwarsdenker Ferenc van Damme houdt een inleiding over innovaties en nieuwe vormen van samenwerking tussen jeugdhulp en sociaal werk.
Met de deelnemers gaat hij in gesprek over:

• Hoe versterken we de beweging van curatie naar preventie?
  • Hoe trekken we samen op in het bouwen van pedagogische community’s (rondom scholen/kinderopvang, in buurten)?
  • Hoe leggen we zoveel mogelijk regie bij die gezinnen?
  • Hoe kunnen we samenwerking versnellen en blokkades tackelen?

Ferenc van Dam is beleidsontwikkelaar Participatie bij de provincie Overijssel en winnaar van de Galjaard Prijs 2016 voor beste communicatie in de non-profit sector.

aanmelden button web

Uitnodiging in pdf

Verdiwel
Greet Boumans
Rene Verkuylen
Kees Neefjes Gerdi Meyknecht

Associatie voor Jeugd
Marenne van Kempen
Gerrit Jan Hoogeland
Gerdi Meyknecht

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Jongeren en Arbeidsmarkt - 8 oktober een informatie-sessie met MBO-raad +

180711 gezocht werk Op het voorjaarscongres 2018 ondersteunden de leden een voorstel van Jeugdzorg NL en de Associatie voor Jeugd om te verkennen

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +