180313 KalvOp 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was samen met het Jeugdwelzijnsberaad opgesteld. Het JWB presenteerde daar ook hun 3-punten plan. De leden van de Associatie voor Jeugd worden binnenkort benaderd om deze Position Paper samen uit te voeren.

De Position Paper formuleert 5 opdrachten met een oproep aan alle leden van de Associatie voor Jeugd om zich hieraan te verbinden:

1. Steun voor lokale (buddy) netwerken en initiatieven van jongeren 180313 PosP
  2. Meer invloed voor jongeren
  3. Per half jaar een drie-punten-plan
  4. Steun jongeren in hun gesprek met gemeente.
  5. Support bij meer landelijke stem

Binnenkort peilen we bij onze leden inhoeverre men hiermee kan werken.

Landelijk 3-punten-plan JWB (apart kader!)

Op het Nieuwjaarsevent vroeg het JWB aandacht voor 3 punten die zij geformuleerd hadden:

1. 18+ : geen grens!
    Jongeren moeten ook na hun 18e gebruik kunnen maken van jeugdhulp! (zie o.a. ontwikkeling pleegzorg tot 21 jaar). Dit moet voor alle jongeren in de jeugdhulp en de JeugdGGZ gelden.
    Draag niet meer uit dat ‘het’ stopt met 18 jaar!
  2. Sociaal netwerk opbouwen: geen verplichting!
    Het opbouwen van een sociaal netwerk en het verplicht op weekend gaan naar familie of anderen staat nu te hoog op de verlanglijst van hulpverleners. Soms worden oude wonden open gemaakt.
    ‘Ik kan iemand niet terug uitnodigen en daardoor voel ik me ongemakkelijk!’
  3. 3. Langer op 1 plek blijven.
    Jongeren willen continuïteit en rust. Duurzaam bij familie of een pleeggezin wonen (als thuis wonen geen optie meer is) en niet elk jaar de onrust en onzekerheid van een nieuwe indicatie. Dat is werkverschaffing voor hulpverleners. Kan dit niet anders opgelost worden?

Acties Kopgroep Altijd met de jongere voorjaar 2018:

• Voor 1 juni 2018 overzicht aan het JWB aanreiken inhoeverre leden van de Associatie voor Jeugd werken met de punten van het position paper;
  • Het JWB steunen bij het aan de orde stellen van hun 3 punten
  • Het JWB, samen met andere jongeren-organisaties, steunen bij het organiseren van een landelijke dag en contact met Who Care Scotland.

Ook op Europees niveau aandacht voor de stem van ervaringsdeskundigen…

• Inspirerende ochtend en netwerklunch +

180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Inspiratiesessie: 'Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren' +

mbo logo In het kader van het thema ‘Jongeren en Arbeidsmarkt’ organiseren de Associatie voor Jeugd
    en de MBO Raad een inspiratie-sessie

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober:

Inspiratiesessie

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was