Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
Toen zagen velen van ons namelijk wat ‘start-ups’ en andere initiatieven, zoals NUtrecht, voor jongeren uit de jeugdzorg kunnen betekenen.
En hoe belangrijk het is dat we dergelijke ‘nieuwe’ ideeën opvangen, horen van jongeren en steunen!
We zijn op zoek gegaan naar wat voor jongeren belangrijk is en hoe we ons bestuurlijke ‘gewicht’ in de schaal kunnen gooien om zaken echt anders te doen.
En uit te gaan van wat zij aangeven wat belangrijk is …….

Position Paper in de maak
Wij hebben de afgelopen periode met elkaar maar ook met jongeren van onze eigen jongerenraden, het Jeugdwelzijnsberaad (JWB), Jongwijs en ExpEx gesproken over hoe we steun vorm kunnen geven. Resultaat is een werkdocument (‘position paper’) van 4 punten, dat we graag met jullie willen delen.
Klik hier om de postition paper 'Altijd samen me de jongeren' te bekijken.

Lagerhuis-debatten november
We zouden jullie willen vragen om met deze punten in je achterhoofd eind november actief deel te nemen aan een van de 3 lagerhuis-debatten die het Jeugdwelzijnsberaad organiseert. Mogelijk kan de tekst van onze position paper nog aangescherpt worden of kunnen jullie zelf al starten met ‘het drie-punten-plan’ in je eigen organisatie. We horen graag jullie reacties en ervaringen terug.

Een oproep van een van de jongeren van het JWB als vlog gevoegd:

8 december: workshop bejegening voor bestuurders
Wij hebben zelf ervaren dat inspiratie pas tot actie aanzet als je zelf écht geraakt bent.
Door gesprekken met jongeren, door je verbazing of mogelijk verdriet over hoe dingen soms kunnen lopen.
Om die reden bieden we jullie een workshop aan:  op 8 december in Utrecht.
De Combinatie Jeugdzorg werkt al langer met een aantal trainingen, die door jongeren/ervaringsdeskundigen opgezet zijn en gegeven worden aan medewerkers.
Zij hebben voor ons van die trainingen een workshop van 2 uur voor bestuurders gemaakt.
Wij nodigen jullie van harte uit om daar gebruik van te maken!
Klik hier voor de 'Uitnodiging Workshop Bejegening.

Namens de Initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’
Mariette Vos-Lambooy
Peter van der Loo
Nicolet Epker
Gerrit Jan Hoogeland
Gerda Huijbregts
Fawzia Nasrullah
Laura Schermer
Gitta Griffioen
Manuelle Moens

• Inspirerende ochtend en netwerklunch +

180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Inspiratiesessie: 'Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren' +

mbo logo In het kader van het thema ‘Jongeren en Arbeidsmarkt’ organiseren de Associatie voor Jeugd
    en de MBO Raad een inspiratie-sessie

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober:

Inspiratiesessie

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was