Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
Toen zagen velen van ons namelijk wat ‘start-ups’ en andere initiatieven, zoals NUtrecht, voor jongeren uit de jeugdzorg kunnen betekenen.
En hoe belangrijk het is dat we dergelijke ‘nieuwe’ ideeën opvangen, horen van jongeren en steunen!
We zijn op zoek gegaan naar wat voor jongeren belangrijk is en hoe we ons bestuurlijke ‘gewicht’ in de schaal kunnen gooien om zaken echt anders te doen.
En uit te gaan van wat zij aangeven wat belangrijk is …….

Position Paper in de maak
Wij hebben de afgelopen periode met elkaar maar ook met jongeren van onze eigen jongerenraden, het Jeugdwelzijnsberaad (JWB), Jongwijs en ExpEx gesproken over hoe we steun vorm kunnen geven. Resultaat is een werkdocument (‘position paper’) van 4 punten, dat we graag met jullie willen delen.
Klik hier om de postition paper 'Altijd samen me de jongeren' te bekijken.

Lagerhuis-debatten november
We zouden jullie willen vragen om met deze punten in je achterhoofd eind november actief deel te nemen aan een van de 3 lagerhuis-debatten die het Jeugdwelzijnsberaad organiseert. Mogelijk kan de tekst van onze position paper nog aangescherpt worden of kunnen jullie zelf al starten met ‘het drie-punten-plan’ in je eigen organisatie. We horen graag jullie reacties en ervaringen terug.

Een oproep van een van de jongeren van het JWB als vlog gevoegd:

8 december: workshop bejegening voor bestuurders
Wij hebben zelf ervaren dat inspiratie pas tot actie aanzet als je zelf écht geraakt bent.
Door gesprekken met jongeren, door je verbazing of mogelijk verdriet over hoe dingen soms kunnen lopen.
Om die reden bieden we jullie een workshop aan:  op 8 december in Utrecht.
De Combinatie Jeugdzorg werkt al langer met een aantal trainingen, die door jongeren/ervaringsdeskundigen opgezet zijn en gegeven worden aan medewerkers.
Zij hebben voor ons van die trainingen een workshop van 2 uur voor bestuurders gemaakt.
Wij nodigen jullie van harte uit om daar gebruik van te maken!
Klik hier voor de 'Uitnodiging Workshop Bejegening.

Namens de Initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’
Mariette Vos-Lambooy
Peter van der Loo
Nicolet Epker
Gerrit Jan Hoogeland
Gerda Huijbregts
Fawzia Nasrullah
Laura Schermer
Gitta Griffioen
Manuelle Moens

• Werkagenda onderwijs-jeugd +

logojeugdonderwijs Sinds 2013 werken de PO-Raad, de VO-raad, de VNG, het Nederlands Jeugdinstituut en de ministeries OCW en VWS samen om

• Nieuwjaarsevent 2018: Ik word (20)18 +

171215 complete uitnodiging final 1 Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd nodigen u van harte uit voor het Nieuwjaarsevent 2018.

In 2017 stond de

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +

“In de praktijk wordt er vooral veel over kinderen en jongeren gepraat, in plaats van met kinderen en jongeren. Dat

• Opgroeien naar volwassenheid... aflevering 'Zorg' +

171126 ingresprek Vijf jongeren uit de jeugdhulp zijn in gesprek met vijf jongeren die opgroeien vanuit een veilig en stabiel thuis.

• Altijd samen met de jongeren +

Toen zagen

• Workshop: Bejegening Jongeren +

o TEEN AND MOM TALKING facebook 1 Op basis van de trainingen ‘Mijn leven is jouw werk’ en ‘Bejegening is mensenwerk’

Datum: Vrijdag 8 december 2017
    Tijd:

• Video verslag 'Voor de Jeugddag 2017' +

vdjeugddag Verslag voor de Jeugddag 2017.

• Diversiteit als businesscase +

hghorasi Column door Gerdi Meyknecht

Op 5 oktober ontmoette een aantal leden van de Associatie voor Jeugd en de AssociatieKring

• Uitnodiging en Programma Ervaringsdeskundigen +