kindcentrra2020Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd zijn actief betrokken bij twee belangwekkende ontwikkelingen in Nederland op het terrein van jonge kinderen: Pedagogisch PACT en Kindcentra 2020.

Beide projecten hebben tot doel om de professionele pedagogische omgeving voor jonge kinderen (0-6) te versterken. PACT vanuit de professionele praktijk: hoe brengen professionals uit de opvang, onderwijs én zorg in teamverband inclusie op de werkvloer. Kindcentra 2020 door voorstellen op stelselniveau te formuleren, waardoor belemmeringen van juridische en financiele aard voor het werken vanuit één organisatie / visie verdwijnen.

Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd zijn nu al actief betrokken bij PACT: Wybe Cnossen en Fawzia Nasrullah maken deel uit van de Adviesgroep PACT; Els Rienstra treedt als voorzitter op. Dit vanuit de visie dat de zorg voor jonge kinderen het best tot zijn recht komt nabij kinderen, het liefst in een kindcentrum. Om die reden levert jeugdhulp ook een actieve bijdrage aan proeftuinen van PACT: Entrea, Elker, Parlan, Lindenhout, Lijn5, YOUKE, Spirit, Juvent en anderen….
Kindcentra 2020 wordt ondersteund door koplopers uit de kinderopvang, onderwijs en wethouders. Ook de inbreng vanuit de jeugdhulp wordt nu gevraagd! Gedacht wordt aan een Kopgroep Jeugdhulp voor Kindcentra die:

• een position paper maakt over de rol van ondersteuning en jeugdhulp in Kindcentra
  • op afroep advies geeft aan de initiatiefgroep Kindcentra 2020
  • bereid is in eigen gremia beleid en praktijk te stimuleren.

Wij nodigen belangstellende leden van de Associatie voor Jeugd heel graag uit om deze opdracht op te pakken.

PACT-lunch
25 september
12.30 – 14.00 uur
Restaurant Claar - Utrecht

opgave voor de lunch via deze link

Met medewerking van
Anki Duin (projectleider PACT)
Gijs van Roozendaal (Kindcentra 2020)
Els Rienstra (voorzitter Adviesgroep PACT)
Tom van Yperen (wetenschapsteam PACT)

Op 9 oktober 2015 presenteert Kindcentra 2020 op een symposium in Den Haag de tussentijdse resultaten van haar werk. U bent allen van harte uitgenodigd! Zie uitnodiging

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober: Inspiratiesessie bouwen aan

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Jongeren en Arbeidsmarkt - 8 oktober een informatie-sessie met MBO-raad +

180711 gezocht werk Op het voorjaarscongres 2018 ondersteunden de leden een voorstel van Jeugdzorg NL en de Associatie voor Jeugd om te verkennen

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +