IMG 6374 Pedagogisch PACT is een project van Het Kinderopvangfonds in samenwerking met de PORaad, de Brancheorgansiatie Kinderopvang en Jeugdzorg Nederland

Op 28 januari gaf PACT haar eerste masterclass. Zo’n 95 mensen uit onderwijs- opvang en zorginstellingen volgden met zeer veel belangstelling deze masterclass. Thema was interprofessionaliteit: het opbouwen van een sterke pedagogische omgeving waarin ALLE kinderen kunnen gedijen, vraagt om de inzet van professionals uit opvang, onderwijs en zorg. Niet alleen voor kinderen die opvallen! Elk kind valt op, niet uit!

Inleiders waren Prof. Patrick Kenis en Prof. Ruben Fukkink.
Wybe Cnossen: “ Een bijzonder interessante middag! Belangrijkste eye opener? De grote R waar Kenis het over heeft: redeneer vanuit wat je wilt bereiken en kijk dan wat en wie je daarvoor nodig
hebt”

Jeannette Doornenbal (lector jeugdbeleid Hanze Hogeschool): “Boeiend zoals Kenis vanuit zijn achtergrond aangeeft dat het opvoeden van kinderen altijd complex is; om maatwerk vraagt.”

Tom van Yperen: “Meerwaarde was echt dat we de kennis van Kenis goed kunnen inzetten in lopende processen in PACT. Vooral de wetenschap dat in grote netwerken iedereen het eens moet  zijn over het gewenste resultaat en zijn haar bijdrage daaraan. Vertrouwen in elkaar wordt daarbij vaak overschat; het gaat er vooral om dat men vertrouwen heeft in degene die de leiding heeft.“

De presentatie van Patrick Kenis

DSCF9820

• Werkagenda onderwijs-jeugd +

logojeugdonderwijs Sinds 2013 werken de PO-Raad, de VO-raad, de VNG, het Nederlands Jeugdinstituut en de ministeries OCW en VWS samen om

• Nieuwjaarsevent 2018: Ik word (20)18 +

171215 complete uitnodiging final 1 Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd nodigen u van harte uit voor het Nieuwjaarsevent 2018.

In 2017 stond de

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +

“In de praktijk wordt er vooral veel over kinderen en jongeren gepraat, in plaats van met kinderen en jongeren. Dat

• Opgroeien naar volwassenheid... aflevering 'Zorg' +

171126 ingresprek Vijf jongeren uit de jeugdhulp zijn in gesprek met vijf jongeren die opgroeien vanuit een veilig en stabiel thuis.

• Altijd samen met de jongeren +

Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
    Toen zagen

• Workshop: Bejegening Jongeren +

o TEEN AND MOM TALKING facebook 1 Op basis van de trainingen ‘Mijn leven is jouw werk’ en ‘Bejegening is mensenwerk’

Datum: Vrijdag 8 december 2017
    Tijd:

• Video verslag 'Voor de Jeugddag 2017' +

vdjeugddag Verslag voor de Jeugddag 2017.

• Diversiteit als businesscase +

hghorasi Column door Gerdi Meyknecht

Op 5 oktober ontmoette een aantal leden van de Associatie voor Jeugd en de AssociatieKring

• Uitnodiging en Programma Ervaringsdeskundigen +