WDO210881Een inclusieve speelleeromgeving creëren voor ieder kind! Elk kind telt mee, krijgt de kans om mee te kunnen doen en te leren ongeacht haar of zijn herkomst, mogelijkheden en beperkingen.

Dat was en is het adagium van PACT, een landelijk innovatieproject van Het Kinderopvangfonds.

PACT heeft de afgelopen drie jaar in proeftuinen, in masterclasses, in haar wetenschapsteam én met regionale ambassadeurs onderzocht HOE zo’n inclusieve speelleeromgeving gerealiseerd kan worden en wat dat vraagt van professionals, leidinggevenden, bestuurders en wethouders.

PACT ging ervan uit dat interprofessionele teams - met verschillende expertise in één team - beter maatwerk kunnen leveren en betere oplossingen bedenken en uitvoeren. De kennis die we in de praktijk hebben vergaard, willen we terugbrengen naar de regio’s, naar de mensen op de werkvloer, naar de betrokken wethouders en bestuurders.

jkramer Op 18 november is de derde masterclass PACT in Utrecht. Drs. Jitske Kramer gaat het thema 'Deep Democracy' met u delen. Hoe benutten we de kracht van diversiteit? Hoe moedigen we kinderen én teamleden aan om ‘het beste van jezelf‘ te zijn?

En interprofessioneel te werken? Hoe leren we als professionals elkaars competenties herkennen en benutten? Hoe bouwen we aan een kwalitatief hoogwaardige interactie in de groep? En benutten we de groep (én ons team) als werk- én leeromgeving?

kindcentrra2020Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd zijn actief betrokken bij twee belangwekkende ontwikkelingen in Nederland op het terrein van jonge kinderen: Pedagogisch PACT en Kindcentra 2020.

Beide projecten hebben tot doel om de professionele pedagogische omgeving voor jonge kinderen (0-6) te versterken. PACT vanuit de professionele praktijk: hoe brengen professionals uit de opvang, onderwijs én zorg in teamverband inclusie op de werkvloer. Kindcentra 2020 door voorstellen op stelselniveau te formuleren, waardoor belemmeringen van juridische en financiele aard voor het werken vanuit één organisatie / visie verdwijnen.

IMG 6374 Pedagogisch PACT is een project van Het Kinderopvangfonds in samenwerking met de PORaad, de Brancheorgansiatie Kinderopvang en Jeugdzorg Nederland

Op 28 januari gaf PACT haar eerste masterclass. Zo’n 95 mensen uit onderwijs- opvang en zorginstellingen volgden met zeer veel belangstelling deze masterclass. Thema was interprofessionaliteit: het opbouwen van een sterke pedagogische omgeving waarin ALLE kinderen kunnen gedijen, vraagt om de inzet van professionals uit opvang, onderwijs en zorg. Niet alleen voor kinderen die opvallen! Elk kind valt op, niet uit!

Inleiders waren Prof. Patrick Kenis en Prof. Ruben Fukkink.
Wybe Cnossen: “ Een bijzonder interessante middag! Belangrijkste eye opener? De grote R waar Kenis het over heeft: redeneer vanuit wat je wilt bereiken en kijk dan wat en wie je daarvoor nodig
hebt”

• Kennis Associatie in Friesland: Spoed4Jeugd +

Locatie: Jeugdzorg Friesland
    Badweg 4, 8934 AA Leeuwarden
    Datum: 9 november 2017, 13.00 uu r

Na een succesvolle eerste serie

• Verslag bijeenkomst 5 juli: Altijd met de jongeren...‘mijn thuis is jouw werk’ +

10D56B338F b Mariette Vos, Gerda Huijbregts, Marlies van Oorschot, Peter van der Loo, Laura Schermer, Gerrit Jan Hoogeland, Margriet Anker, Nicolette Epker,

• ‘Anders Verantwoorden’ weergave van een bijeenkomst +

jib Weergave van een ambitie!

Er is volop discussie over de jeugdhulp. Over de inhoud maar steeds meer ook over de

• Uitnodiging en Programma Ervaringsdeskundigen - 28 september as. +

2015 10 02 16.27.15

Ervaringsdeskundigen, ExpEx: ze horen gewoon op de loonlijst binnen je organisatie. Want juist met hen boor je een innovatieve kracht

• DigiJong +

Hulp aan Jeugd Digitaal 1

Op 22 juni heeft een delegatie van de DigiJong bestuurdersgroep, samen met Evelyn Visschendijk (Spirit) een presentatie gehouden tijdens het

• Agenda De Zwerm 2017 - 2018 +

artikel JeugdCO 1 De Zwerm heeft als missie om radicaal te breken met de praktijk van drang en dwang en om kinderen veilig

• Najaarscongres 2017 - Werkbezoek Schotland +

schotland Van 15-17 november is de Associatie voor Jeugd te gast bij Children in Scotland .

In samenwerking met hen, het NJi