smiling Een aantal leden van de Associatie voor Jeugd is actief om een meer gemeenschappelijke verantwoordelijkheid op te bouwen voor kennis ontwikkelen en kennis delen. Onder de naam ‘Kennis Associatie’ (voorheen Pythia).

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie organiseert voor het veld van de KJP kennissessies. De onderwerpen voor deze sessies worden aangedragen door het veld zelf en zijn erop gericht om een specifieke aanpak met zowel professionals als wetenschappers te bespreken en te voorzien van onderbouwing. Het resultaat moet zowel praktijk als wetenschap verder brengen.

De uitkomsten van deze kennissessies worden door de betrokken leden/instellingen goed benut. Dit heeft deels te maken met het feit dat het Kenniscentrum opgebouwd is door het veld zelf; men heeft middelen voor onderzoek en ontwikkeling van de individuele instellingen grotendeels ondergebracht in het kenniscentrum. Daarnaast heeft het veld van de kinder- en jeugdpsychiatrie een stevige onderzoekstraditie en is men gewend aan het werken met richtlijnen en het door ontwikkelen daarvan.

De Associatie voor Jeugd raakte geinteresseerd in deze vorm van kennis delen en – ontwikkelen en heeft op 24 juni en 30 september 2016 in de vorm van een pilot een kennissessie georganiseerd. Onder leiding van de directeur van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie en ondersteund door de Associatie voor Jeugd.

Onderwerp was het pedagogisch leefklimaat én de vraagstukken van professionals van kleinschalige (woon- en behandel) gemeenschappen voor jongeren uit ‘plus-voorzieningen’. In dit geval bij Spirit, die een dergelijke praktijk op aan het bouwen is op basis van de principes van ‘presentie’. Naast een tafel met praktijkmensen en wetenschappers, keek een ‘2e ring’  van belangstellenden uit de Associatie voor Jeugd mee.

Het werden twee bijzonder geslaagde en inspirerende sessies! Binnenkort verschijnt het rapport hierover, dat voor de leden van de Associatie voor Jeugd beschikbaar zal zijn.

In navolging hierop wil de Associatie voor Jeugd een derde ‘kennistafel’  organiseren in samenwerking met Spirit, waar de leden van de Associatie voor Jeugd voor uitgenodigd worden.

Kennis Associatie

Eind 2015 organiseerde deze groep een inspirerende en informatieve bijeenkomst met de directeur van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie. (link adres)

Onderwerp was het pedagogisch leefklimaat én de vraagstukken van professionals van kleinschalige (woon- en behandel) gemeenschappen voor jongeren uit ‘plus-voorzieningen’. In dit geval bij Spirit, die een dergelijke praktijk op aan het bouwen is op basis van de principes van ‘presentie’. Naast een tafel met praktijkmensen en wetenschappers, keek een ‘2e ring’  van belangstellenden uit de Associatie voor Jeugd mee.

In navolging hierop wil de Associatie voor Jeugd een derde ‘kennistafel’  organiseren in samenwerking met Spirit, waar de leden van de Associatie voor Jeugd voor uitgenodigd worden.

• Inspiratietafel: Big Data +

digijong smm Datum: 29 juni 2018
    Tijd: 10.00 - 12.30 uur
    Locatie: Wordt nog bekend gemaakt

DigiJong is een project van de Associatie

• Vier de Successen in de Zorg voor Jeugd! +

180927 Foto AK Wanneer is hulp een succes? En hoe zorg je dat elke organisatie en professional dezelfde successen kan behalen?

In een

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Impressie werkbezoek IKEC Hoorn +

180305 foto4b Op 7 maart organiseerde de Kopgroep Jeugdhulp (voor inclusieve kindcentra) een werkbezoek aan het IKEC in Hoorn: een nieuwe leeromgeving

• Altijd met de jongere +