digijong smmKOPGROEP
Mariette Vos, Gerrit Jan Hoogeland, Geert Hoeksema, Wim Gorissen, Hans Butselaar, Marienne Verhoef

Plan 2018: 3 programma-lijnen

DigiJong
DigiJong richt zich op het optimaal benutten van digitale innovatie voor het jeugd-domein.
De ambitie van DigiJong is het realiseren van ‘landelijke impact’ : welke infrastructuur en activiteiten zijn nodig om innovatie op het terrein van digitalisering breder uit te zetten?
Daarbij zijn twee vraagstukken cruciaal:

• Het ontwikkelen van criteria (en mogelijk werkzame factoren) op basis waarvan nieuwe kansrijke digitale mogelijkheden een breder bereik krijgen.
  • Het feitelijk verspreiden en implementeren van digitale tools.

Inhoudelijke uitgangspunten DigiJong
Een aantal uitgangspunten vormt het eerste raamwerk waarbinnen DigiJong in 2018 haar activiteiten ontwikkelt. Digitale innovatie moet dus een bijdrage leveren aan:

1. Het versterken van maatschappelijke opvoedkracht: nieuwe mogelijkheden om kennis te verspreiden, met als doel het versterken van het opvoedvermogen van ouders, ook als er opvoed- en opgroeivraagstukken zijn.
  2. Meer eigen regie bij ouders en jongeren: meer inzicht in en eigen regie over de hulp.
  3. Eerder erbij en effectiever: opvoedvragen en – problemen worden eerder onderkend én ondersteund, er is minder sprake van escalatie van problemen.
  4. Digitalisering kan deels een effectief antwoord zijn op het minder beschikbaar zijn van medewerkers in de komende jaren.

Uitwerking programmalijnen 2018

1. Het delen en zo mogelijk opschalen van interessante toepassingen voor het brede jeugd-veld
DigiJong wil in samenwerking met de Garages en PL 51 een landelijke dag organiseren, voor professionals, directies en bestuurders. Op die dag worden interessante nieuwe toepassingen gepresenteerd. Nieuwe concepten, die voldoen aan de bovenstaande criteria, kunnen voor die tijd ingediend worden en worden door een panel van professionals en gebruikers beoordeeld. De indieners moeten tevens aangeven wat zij nodig hebben om een volgende stap te zetten (exposure, nader onderzoek, experimenteren met het tool in verschillende type organisaties…)
DigiJong organiseert een kring van ‘vrienden’ om dit initiatief heen, die kan helpen bij de beantwoorden van de vragen van de indieners. Zij vormen samen met alle leden van de Associatie voor Jeugd een coalitie om goede of veelbelovende toepassingen verder te helpen.
Organisatie: Associatie voor Jeugd met Garage2020 en Pl 51.
Datum: Najaar 2018

2. Benutten van big-data voor gerichte ontwikkeling van diensten
Slim gebruik maken van big-data draait vooral om het kunnen stellen van de juiste vragen: wat willen we eigenlijk echt weten, waarom en waar moet het antwoord een bijdrage aan leveren?
DigiJong organiseert een (of meerdere) werk-sessie(s) over ‘de kunst van het stellen van de juiste vraag’ en het nut van werken met big-data. Het gaat om een gerichte verkenning van dit thema.
Mmv: Floor Scheepers (UU, hoogleraar innovatie innovatie GGZ (Marienne/Mariette), Data Lab Amsterdam, Ynformed, Dataland VNG, e.a.
Datum: 29 juni 2018

3. Stroomlijnen van administratieve processen (lean thinking)
Een derde lijn is het inzetten van digitale innovatie voor het stroomlijnen van administratieve processen.
We willen onderzoeken of ‘visitatie-bezoeken’ daarbij behulpzaam zijn. Parlan heeft zich aangemeld daarvoor. Een groep ‘experts’ licht het ‘digitale ‘lean-gehalte’ van de administratieve processen door en geeft gerichte adviezen.

• Inspirerende ochtend en netwerklunch +

180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Inspiratiesessie: 'Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren' +

mbo logo In het kader van het thema ‘Jongeren en Arbeidsmarkt’ organiseren de Associatie voor Jeugd
    en de MBO Raad een inspiratie-sessie

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober:

Inspiratiesessie

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was