Hulp aan Jeugd Digitaal 1

Op 22 juni heeft een delegatie van de DigiJong bestuurdersgroep, samen met Evelyn Visschendijk (Spirit) een presentatie gehouden tijdens het afscheid van Kees Bakker / NJi. Voor die gelegenheid is een filmboodschap gemaakt met Bert Mulder, als adviseur verbonden aan DigiJong. Bekijk hier de film

In de afgelopen maanden is het rapport van Bert Mulder en Karin van der Velde gepubliceerd.

Kijk hier voor de digitale versie.
Wilt u een hardcopy van dit rapport, klik dan hier.

Digitale Broedplaats

Op 3 juli is de bestuurlijke DigiJong groep (onder de naam Broedplaats) weer bij elkaar geweest.

Zij ondersteunt het pleidooi van de Garages in Nederland, die met elkaar gaan optrekken ivm het aanvragen van middelen en het uitwisselen van kennis.

Het bestuur van de Associatie voor Jeugd ondersteunt dit pleidooi.

Landelijk

Aansluitend op de beweging van de Garages richt de DigiJong Broedplaats zich vooral op het creëren van ‘landelijke impact’. Wat is er nodig aan infrastructuur en activiteiten om innovatie op het terrein van digitalisering breder uit te zetten?

Daarbij zijn twee vraagstukken cruciaal:

• Het ontwikkelen van een kwaliteitstoets (werkzame factoren) op basis waarvan nieuwe digitale mogelijkheden een soort ‘keurmerk’ krijgen. Een dergelijke opzet geeft innovaties waar ook ontwikkeld, alle ruimte.
  • Het positioneren van een kwaliteitstoets en het verspreiden van ‘goedgekeurde’ tools. Bij dit laatste wordt onderzocht of we kunnen leren van hoe het bedrijfsleven dit doet, zoals Phillips (focus op health) of Microsoft.  Daarnaast: hoe we kunnen leren van de manier waarop de implementatie van evidence based werken succesvol werd toen gemeenten deze eis gingen stellen.

Ambitie aanscherpen

De ‘why’ van DigiJong…… twee belangrijke ambities:

1. Digitalisering levert een bijdrage aan het versterken van kennis en vermogen van ouders en kinderen ook als er opvoed- en opgroeivraagstukken zijn; de kennis van zorg voor jeugd-organisaties levert belangrijke content voor nieuwe vormen. In één zin: versterken van maatschappelijke opvoedkracht.
  2. Binnen 10 jaar zal het aantal mensen dat beschikbaar is om te werken in het sociale domein, drastisch afgenomen zijn. Voor die tijd moeten er dus andere en kwalitatief goede oplossingen gevonden worden. Digitalisering is een van die mogelijkheden.

Acties

• De Broedplaats richt zich op het domein ‘jeugd’.
  • Kenniscentra op het terrein jeugd (NJi, NCJ, KJP en LVB)  zijn in gesprek over een agenda jeugd; een van de thema’s is digitalisering
  • De Broedplaats breidt haar groep uit naar LVB, de jeugdGGZ / KJP en het onderwijs.

Volgende bijeenkomst

3 oktober 2017

13.00 - 15.00 uur

Locatie: Jeugdzorg Nederland, Utrecht