2016 06 22 11.03.38 DigiJong: Laatste DigiLAB

Op woensdag 22 juni vond in Utrecht alweer de laatste DigiLab plaats. In vijf bijeenkomsten heeft een groep van 35 mensen (uit ongeveer 20 organisaties) op het snijvlak van denken en doen gewerkt aan de jeugdhulp van morgen.

Geïnspireerd en uitgedaagd door scherpe en vernieuwende bijdragen van externe sprekers hebben de deelnemers de jeugdhulp in ‘de participatiesamenleving’ in kaart gebracht. Hierbij zijn vele vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken verkend: over welke kennis, mensen en middelen beschikt deze participatiesamenleving om aan de vragen en behoeften van burgers te voldoen? Wat vraagt dit van de burgers en maatschappelijke organisaties? Welk type professionals is in de toekomst nog nodig en over welke kennis en kunde moeten ze beschikken. En - last but not least - op welke manier kunnen digitale trends en mogelijkheden bijdragen leveren aan veranderingsprocessen in de jeugdhulp.

Duidelijk is geworden dat deelnemers door de Labs werden gedwongen om uit hun ‘comfortzone’ te komen. Ze hebben vanuit verschillende invalshoeken leren denken over en kijken naar de jeugdhulp van morgen. Hierin zullen andere organisatorische verbanden ontstaan en zijn andere rollen en verantwoordelijkheden van professionals nodig.
De resultaten van de DigiLabs worden vastgelegd in een publicatie die na de zomer verschijnt. Ook wordt er gewerkt aan een conferentie in het najaar. Hierin worden de resultaten gepresenteerd en wat dit betekend voor de Jeugdhulp van morgen.

Kijk hier voor een korte videoimpressie van DigiLabs.

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober: Inspiratiesessie bouwen aan

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Jongeren en Arbeidsmarkt - 8 oktober een informatie-sessie met MBO-raad +

180711 gezocht werk Op het voorjaarscongres 2018 ondersteunden de leden een voorstel van Jeugdzorg NL en de Associatie voor Jeugd om te verkennen

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +