2016 06 22 11.03.38 DigiJong: Laatste DigiLAB

Op woensdag 22 juni vond in Utrecht alweer de laatste DigiLab plaats. In vijf bijeenkomsten heeft een groep van 35 mensen (uit ongeveer 20 organisaties) op het snijvlak van denken en doen gewerkt aan de jeugdhulp van morgen.

Geïnspireerd en uitgedaagd door scherpe en vernieuwende bijdragen van externe sprekers hebben de deelnemers de jeugdhulp in ‘de participatiesamenleving’ in kaart gebracht. Hierbij zijn vele vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken verkend: over welke kennis, mensen en middelen beschikt deze participatiesamenleving om aan de vragen en behoeften van burgers te voldoen? Wat vraagt dit van de burgers en maatschappelijke organisaties? Welk type professionals is in de toekomst nog nodig en over welke kennis en kunde moeten ze beschikken. En - last but not least - op welke manier kunnen digitale trends en mogelijkheden bijdragen leveren aan veranderingsprocessen in de jeugdhulp.

Duidelijk is geworden dat deelnemers door de Labs werden gedwongen om uit hun ‘comfortzone’ te komen. Ze hebben vanuit verschillende invalshoeken leren denken over en kijken naar de jeugdhulp van morgen. Hierin zullen andere organisatorische verbanden ontstaan en zijn andere rollen en verantwoordelijkheden van professionals nodig.
De resultaten van de DigiLabs worden vastgelegd in een publicatie die na de zomer verschijnt. Ook wordt er gewerkt aan een conferentie in het najaar. Hierin worden de resultaten gepresenteerd en wat dit betekend voor de Jeugdhulp van morgen.

Kijk hier voor een korte videoimpressie van DigiLabs.

• Werkagenda onderwijs-jeugd +

logojeugdonderwijs Sinds 2013 werken de PO-Raad, de VO-raad, de VNG, het Nederlands Jeugdinstituut en de ministeries OCW en VWS samen om

• Nieuwjaarsevent 2018: Ik word (20)18 +

171215 complete uitnodiging final 1 Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd nodigen u van harte uit voor het Nieuwjaarsevent 2018.

In 2017 stond de

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +

“In de praktijk wordt er vooral veel over kinderen en jongeren gepraat, in plaats van met kinderen en jongeren. Dat

• Opgroeien naar volwassenheid... aflevering 'Zorg' +

171126 ingresprek Vijf jongeren uit de jeugdhulp zijn in gesprek met vijf jongeren die opgroeien vanuit een veilig en stabiel thuis.

• Altijd samen met de jongeren +

Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
    Toen zagen

• Workshop: Bejegening Jongeren +

o TEEN AND MOM TALKING facebook 1 Op basis van de trainingen ‘Mijn leven is jouw werk’ en ‘Bejegening is mensenwerk’

Datum: Vrijdag 8 december 2017
    Tijd:

• Video verslag 'Voor de Jeugddag 2017' +

vdjeugddag Verslag voor de Jeugddag 2017.

• Diversiteit als businesscase +

hghorasi Column door Gerdi Meyknecht

Op 5 oktober ontmoette een aantal leden van de Associatie voor Jeugd en de AssociatieKring

• Uitnodiging en Programma Ervaringsdeskundigen +