2016 01 27 10.07.10

De eerste uitdagende digilab bijeenkomst vond plaats in Utrecht. Na de korte introductie van het programma en de deelnemers gaf de presentatie van Wilbert Stikkelbroeck de deelnemers een overzicht van de strategische ontwikkelingen. In een netwerksamenleving bewegen sommige domeinen van schaarste naar overvloed, verdwijnen van bestaande ketens en organisaties en nieuwe kansen die liggen in óf infrastructuur, óf het ontwikkelen van producten óf de contacten met klanten.

Bert Mulder schetste de context van het eerste digilab – niet uitgaan van de digitale mogelijkheden, maar juist kijken naar de nieuwe ontwikkelingen van de zorg voor jongeren zelf. Oom dat te kunnen doen kiest het eerste digilab ‘zorg voor jeugd in een land zonder professionals’ als uitgangspunt: welke elementen van de zorg voor jongeren zijn essentieel, wanneer betrokkenen die zelf organiseren?

Gedurende de middag werkten deelnemers in groepen aan vier verschillende casussen om die vervolgens te analyseren hoe de zorg vorm krijgt. Daarin kwamen terugkerende thema’s aan bod, waarvoor in de volgende digilabs de digitale ondersteuning verder uitgewerkt zal worden.

In de Labs werken professionals uit de zorg voor jeugd de komende maanden samen aan een nieuwe visie op hoe digitale mogelijkheden de veranderende zorg voor jeugd optimaal kunnen ondersteunen.
Er zijn verschillende redenen waarom de zorg voor jeugd de komende jaren een andere vorm moet en zal krijgen: de eisen en verwachtingen van cliënten en hun systeem veranderen sterk, er vindt een ingrijpende herstructurering van de zorg en de financiering plaats en de voortschrijdende digitalisering van de samenleving laat ook de zorg niet onberoerd.

De DigiLabs omvatten vijf bijeenkomsten van een dag en een afsluitende conferentie. Gedurende de Labs leveren gastsprekers van binnen en buiten de zorg bijdragen. De Labs worden georganiseerd en samengesteld door het Kernteam DigiLabs. Dit bestaat uit Bert Mulder, Karin van der Velde, Hans Nusse, Olaf Milders, Evelyn Visschedijk en Harald Posthumus.
De DigiLabs zijn onderdeel van het programma DigiJong, een initiatief van de Associatie voor Jeugd.

2016 01 27 10.07.10

2016 01 27 10.46.02

2016 01 27 10.46.53

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober: Inspiratiesessie bouwen aan

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Jongeren en Arbeidsmarkt - 8 oktober een informatie-sessie met MBO-raad +

180711 gezocht werk Op het voorjaarscongres 2018 ondersteunden de leden een voorstel van Jeugdzorg NL en de Associatie voor Jeugd om te verkennen

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +