180313 AVER Kopgroep: Gerrit Jan Hoogeland, Marienne Verhoef, Ruud Grondel, Roos van Gelderen, Annemarie van Dalen, Rutger Hageraats, Albert Jan Kruiter, Gerdi Meyknecht

De kopgroep heeft afgesproken om de groep aan te vullen met mensen die zij graag wil betrekken bij deze activiteit.

Doel

• Het thema van ‘Anders verantwoorden’ als fundamenteel onderdeel van de inhoudelijke innovatie die gaande is, op de agenda houden.
  • Een denk- en handelingsperspectief opbouwen voor zowel bestuurders als gemeenten
  • Te verkennen of het model dat gehanteerd wordt door het IPW én het kwaliteitsmodel NJI daarvoor geschikt zijn.
  • Kennisdeling
  • Daarin verbinding te maken met het netwerk ‘directeuren sociaal domein’
  • Zo mogelijk een agenda opbouwen voor een landelijke conferentie in september 2018, bestemd voor nieuwe wethouders, ambtenaren en veld. Ervan uitgaande dat dit voor zeker nieuwe wethouders een ‘pijn’-dossier is, waar ze aan willen werken.

Aanpak

De Associatie voor Jeugd organiseert samen met het NJI en IPW een denksessie met 10 bestuurders en 10 directeuren sociaal domein. Planning is 23 mei.
Doel van deze sessie is tweeledig:

• Verkennen of genoemde benaderingen van IPW en NJI voldoende aanknopingspunten bieden om uit te werken en meer zicht te krijgen op de vraagstukken van bedoelde innovatie. Uiteindelijk doel is om een beeld daarvan en mogelijk een handelingsperspectief te bieden aan nieuwe wethouders (najaar 2018);
  • Gezamenlijke verantwoordelijkheid opbouwen voor het thema, de ambitie en een mogelijk vervolg traject

Op basis van de kwaliteit van deze eerste sessie willen we met de betrokkenen afspreken of en hoe we stappen verder zetten. Waarbij uitgangspunt is dat we gezamenlijk een bijeenkomst met en voor nieuwe wethouders organiseren in het najaar rond dit thema

Inhoudelijk
Het bieden van een perspectief rond ‘anders organiseren’ kent een aantal aanknopings- en vraagpunten:

1. Het succes van de inhoudelijke transitie-opdracht is mede afhankelijk van de manier waarop de verantwoording daarop aansluit: de backoffice moet ook transformeren;
  2. Het opbouwen van een gezamenlijk denkkader en handelingsperspectief voor zowel gemeenten als uitvoering. Aanknopingspunt daarvoor zou het model kunnen zijn waarin een voortdurende afweging gemaakt wordt tussen wet- en regelgeving, opbrengst en betrokkenheid / vraag van betrokken burgers. (zie beeld)
  3. Wat vraagt het van betrokkenen om praktijk- en beleidsontwikkeling op te bouwen vanuit de gewenste IMPACT, op basis waarvan o.a. outcome criteria geformuleerd worden.
  4. Ook de ‘techniek’ van verantwoorden moet aan de orde komen: het vraagstuk van het ontschotten van uitgaven (noodzakelijk voor het gevraagde integraal werken) versus het verkokerd verantwoorden.

180313 IMP

Uitvoering
Rugter Hageraats (NJI)
Albert Jan Kruiter (IPW)
Gerdi Meyknecht (AvJ)

Planning
Januari: schriftelijke reacties kopgroep Anders Verantwoorden
1 februari: bespreking opzet en begroting bestuur Associatie voor Jeugd
22 maart: voorjaarscongres 2018 Leeuwarden; onderwerp bespreken aan de hand van wijk-
experiment
23 mei 2018: eerste denk-sessie samen met directeuren sociaal domein

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Inspiratietafel: Big Data +

data 560x389 Datum:       29 juni 2018
    Tijd:            10.00 - 12.30 uur
    Locatie:       Seats2Meet  Utrecht

• Vier de Successen in de Zorg voor Jeugd! +

180927 Foto AK Wanneer is hulp een succes? En hoe zorg je dat elke organisatie en professional dezelfde successen kan behalen?

In een

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Impressie werkbezoek IKEC Hoorn +

180305 foto4b Op 7 maart organiseerde de Kopgroep Jeugdhulp (voor inclusieve kindcentra) een werkbezoek aan het IKEC in Hoorn: een nieuwe leeromgeving

• Altijd met de jongere +