De Associatie voor Jeugd organiseert  Congressen en Inspiratietafels. Tijdens deze bijeenkomsten worden er tal van initiatieven genomen, die een innovatieve belofte voor de zorg voor Jeugd inhouden.

De Associatie voor Jeugd heeft op een aantal terreinen innovatieve initiatieven genomen of werkt mee aan landelijke innovatie van anderen. Vanuit het bestuur zijn portefeuillehouders per thema benoemd. Heeft u vragen? Neem contact op via onze mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Initiatief Omschrijving   Portefeullehouders

digijong smm Een project dat in 5 DIGI Lab’s samen met professionals en experts  ideeen opdoet over de koers van de ‘nieuwe’ zorg voor jeugd:  gebruikmakend van digitale middelen, gericht op participatie en rol van jeugdhulp van de toekomst.   In beheer van St. Innovatie Jeugdzorg   Website Gerrit Jan Hoogeland, i.s.m. Gitta Griffioen
kennisassociatie Een denktank zoekt naar nieuwe impulsen om meer eigenaarschap te ontwikkelen van onderzoeksactiviteiten en – thema’s; In samenwerking met het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie worden sessies georganiseerd rond nieuwe, innovatieve werkwijzen. Met praktijk, gebruikers en wetenschappers.    Marienne Verhoef, Annet van Zon
zwerm2 De Zwerm wil het thema ‘bouwen aan vertrouwen en terugdringen van dwang en drang’ prominent op de transformatie-agenda van de jeugdzorg zetten. Aan regionale en landelijke ‘Zwermtafels komen experts en lokale partners hierover met elkaar in gesprek om op dit terrein initiatieven te nemen.   Marienne Verhoef, Hans Nusse (vm Raad v.d. Kinderbescherming), Astrid Rotering (JB Haaglanden) en Rutger Hageraats (NJI)
kopgroep jeugdhulp Een Kopgroep bestuurders van voorzieningen voor jonge kinderen heeft zich verenigd rond het thema inclusiviteit. Zij maakt deel uit van de Regiegroep Kindcentra 2020 en organiseert voor haar leden en wethouders, opvang- en onderwijsbestuurders verdiepende sessies. De Kopgroep adviseert de Regiegroep over de inzet van jeugdhulp.      Fawzia Nasrullah, Els Rienstra
Verbonden Projecten

logo pact klein PACT investeert in de pedagogische omgeving van jonge kinderen door de kwaliteit van de pedagogische professionals van de toekomst te versterken.  Website Fawzia Nasrullah, Wybe Cnossen
LT Logo Incidenten en calamiteiten zijn vaak een samenloop van omstandigheden. Niet het gevolg van één enkele fout van één persoon. Door die samenloop en de onderliggende patronen te onderzoeken, wordt de kans op incidenten verkleind. Daarvoor is ‘Learning Together’ een effectief, in Engeland beproefde methode, waarvan nu ook een Nederlandse variant bestaat. De Stichting Learning Together is een initiatief van de Associatie voor Jeugd.   Website Fawzia Nasrullah , Annet van Zon,  Astrid Rotering
ctg logo De zorg voor jeugd zit in een complexe transformatie waarin van alle betrokken partijen het uiterste wordt gevraagd. In deze transitie is het cruciaal dat bestuurders zich verbinden met getalenteerde en mogelijk dwarsdenkende professionals uit de sector, inclusief de justitiele jeugdhulp. Deze potentiele  ‘gamechangers’  werken soms vanuit heel andere perspectieven en zullen de toekomst vorm gaan geven binnen de zorg voor jeugd. Het project is een samenwerking tussen FCB en de Associatie voor Jeugd. Begin 2016 afgerond. Gewerkt wordt nu aan een eigen netwerk van ‘young professionals’   Gerrit Jan Hoogeland
radicalisering Samen met Jeugdzorg Nederland heeft de Associatie voor Jeugd op 3 jun 2016i een landelijk symposium over dit thema georganiseerd. Met als doel te onderzoeken hoe de inzet van het sociale (jeugd) domein beter verbonden kan worden met de mogelijkheden en kennis van het veiligheidsdomein. Op het symposium werd een initiatiefgroep gestart (ministeries, NCTV, politie en jeugdhulp), die een werkagenda opstelt.   Marienne Verhoef
Fawzia Nasrullah

• Werkagenda onderwijs-jeugd +

logojeugdonderwijs Sinds 2013 werken de PO-Raad, de VO-raad, de VNG, het Nederlands Jeugdinstituut en de ministeries OCW en VWS samen om

• Nieuwjaarsevent 2018: Ik word (20)18 +

171215 complete uitnodiging final 1 Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd nodigen u van harte uit voor het Nieuwjaarsevent 2018.

In 2017 stond de

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +

“In de praktijk wordt er vooral veel over kinderen en jongeren gepraat, in plaats van met kinderen en jongeren. Dat

• Opgroeien naar volwassenheid... aflevering 'Zorg' +

171126 ingresprek Vijf jongeren uit de jeugdhulp zijn in gesprek met vijf jongeren die opgroeien vanuit een veilig en stabiel thuis.

• Altijd samen met de jongeren +

Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
    Toen zagen

• Workshop: Bejegening Jongeren +

o TEEN AND MOM TALKING facebook 1 Op basis van de trainingen ‘Mijn leven is jouw werk’ en ‘Bejegening is mensenwerk’

Datum: Vrijdag 8 december 2017
    Tijd:

• Video verslag 'Voor de Jeugddag 2017' +

vdjeugddag Verslag voor de Jeugddag 2017.

• Diversiteit als businesscase +

hghorasi Column door Gerdi Meyknecht

Op 5 oktober ontmoette een aantal leden van de Associatie voor Jeugd en de AssociatieKring

• Uitnodiging en Programma Ervaringsdeskundigen +