WDO210881Een inclusieve speelleeromgeving creëren voor ieder kind! Elk kind telt mee, krijgt de kans om mee te kunnen doen en te leren ongeacht haar of zijn herkomst, mogelijkheden en beperkingen.

Dat was en is het adagium van PACT, een landelijk innovatieproject van Het Kinderopvangfonds.

PACT heeft de afgelopen drie jaar in proeftuinen, in masterclasses, in haar wetenschapsteam én met regionale ambassadeurs onderzocht HOE zo’n inclusieve speelleeromgeving gerealiseerd kan worden en wat dat vraagt van professionals, leidinggevenden, bestuurders en wethouders.

PACT ging ervan uit dat interprofessionele teams - met verschillende expertise in één team - beter maatwerk kunnen leveren en betere oplossingen bedenken en uitvoeren. De kennis die we in de praktijk hebben vergaard, willen we terugbrengen naar de regio’s, naar de mensen op de werkvloer, naar de betrokken wethouders en bestuurders.

jkramer Op 18 november is de derde masterclass PACT in Utrecht. Drs. Jitske Kramer gaat het thema 'Deep Democracy' met u delen. Hoe benutten we de kracht van diversiteit? Hoe moedigen we kinderen én teamleden aan om ‘het beste van jezelf‘ te zijn?

En interprofessioneel te werken? Hoe leren we als professionals elkaars competenties herkennen en benutten? Hoe bouwen we aan een kwalitatief hoogwaardige interactie in de groep? En benutten we de groep (én ons team) als werk- én leeromgeving?

kindcentrra2020Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd zijn actief betrokken bij twee belangwekkende ontwikkelingen in Nederland op het terrein van jonge kinderen: Pedagogisch PACT en Kindcentra 2020.

Beide projecten hebben tot doel om de professionele pedagogische omgeving voor jonge kinderen (0-6) te versterken. PACT vanuit de professionele praktijk: hoe brengen professionals uit de opvang, onderwijs én zorg in teamverband inclusie op de werkvloer. Kindcentra 2020 door voorstellen op stelselniveau te formuleren, waardoor belemmeringen van juridische en financiele aard voor het werken vanuit één organisatie / visie verdwijnen.

IMG 6374 Pedagogisch PACT is een project van Het Kinderopvangfonds in samenwerking met de PORaad, de Brancheorgansiatie Kinderopvang en Jeugdzorg Nederland

Op 28 januari gaf PACT haar eerste masterclass. Zo’n 95 mensen uit onderwijs- opvang en zorginstellingen volgden met zeer veel belangstelling deze masterclass. Thema was interprofessionaliteit: het opbouwen van een sterke pedagogische omgeving waarin ALLE kinderen kunnen gedijen, vraagt om de inzet van professionals uit opvang, onderwijs en zorg. Niet alleen voor kinderen die opvallen! Elk kind valt op, niet uit!

Inleiders waren Prof. Patrick Kenis en Prof. Ruben Fukkink.
Wybe Cnossen: “ Een bijzonder interessante middag! Belangrijkste eye opener? De grote R waar Kenis het over heeft: redeneer vanuit wat je wilt bereiken en kijk dan wat en wie je daarvoor nodig
hebt”

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober: Inspiratiesessie bouwen aan

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Jongeren en Arbeidsmarkt - 8 oktober een informatie-sessie met MBO-raad +

180711 gezocht werk Op het voorjaarscongres 2018 ondersteunden de leden een voorstel van Jeugdzorg NL en de Associatie voor Jeugd om te verkennen

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +