2016 06 30 12.31.34 1 ‘Durf voor humaan te gaan!’ Dat is de oproep van Jan Smit van adviesbureau Broosz op de leerconferentie Jong in de Buurt op 30 juni 2016 in Ede. ‘Met de leefwereld als uitgangspunt voor de jeugdzorg en niet de systemen.’ Tijdens de interactieve leerconferentie delen wethouders, bestuurders en professionals uit het jeugddomein de inzichten van het onderzoek Jong in de Buurt. Geïnitieerd door de Associatie voor Jeugd, onder verantwoordelijkheid van Stichting Innovatie Jeugdzorg en gefinancierd door het Bernard van Leer Fonds.

Het onderzoek Jong in de Buurt is inspirerend vorm gegeven. Om de vraag ‘Hoe ver zijn we met de Transformatie in de jeugdzorg?’ beantwoord te krijgen, werden geen vragenlijsten aan de betrokkenen uitgestuurd, maar ontmoetingen georganiseerd. Ontmoetingen waarbij professionals en betrokkenen uit de hele jeugdzorg van jongerenwerkers, GGZ-medewerkers, gezinsmanagers, adviseurs van de Raad voor de Kinderbescherming, politiemensen en leerkrachten uit het bijzonder onderwijs tot moeders, ambtenaren en wethouders diepgaand in gesprek gingen met elkaar.

4logosjib

‘De transformatie van het sociaal domein vraagt om nieuwe manieren van organiseren, leren, veranderen én verantwoorden.’

Op 30 juni delen wij graag inzichten met u, verkregen uit het onderzoek Jong in de Buurt.
In een interactieve Leerconferentie staan kennisdeling en co-creatie centraal: op zoek naar de transformatie agenda voor de komende periode. Voor wethouders, bestuurders én professionals uit het jeugddomein.

Werkgemeenschappen aan het woord
René Peters (Oss), Albert Vader (Vlissingen) en Ruud Grondel (Diemen) geven samen met professionals uit de werkgemeenschappen voor de jeugd uit hun gemeenten een beeld van de inzichten die zij opdeden met de Transformatiedialogen in hun gemeenten. Hoe ver zijn we met de transformatie? Wat betekent dat voor de volgende fase?

ctg logo Op 1 december vond een indrukwekkende afronding plaats van de eerste groep ‘gamechangers’. Gastheren waren twee gamechangers die met steun van Spirit een leerwerkbedrijf opgezet hebben: de Pits in Amsterdam. Professionals vertelden met hun bestuurders over hun ervaringen over ‘anders organiseren’ door anders te doen. Samen met de Associatie voor Jeugd wordt gezocht naar manieren om dit waardevolle professionele netwerk ook in 2016 levend te houden. ‘We zijn nog maar net begonnen!’  Over hun ervaringen hoort én ziet u meer op 14 januari op het Nieuwjaarsevent.

Innovatie Jeugdzorg klein Na Jeugdzorg in de Buurt is de Associatie voor Jeugd betrokken geweest bij het ontwikkelen van Jong in de Buurt.

Centrale vraag:  in welke mate slagen pioniers erin om betere zorg voor de jeugd te realiseren? En welke factoren liggen daaraan ten grondslag? Binnen het onderzoek Jong in de Buurt organiseert Broosz transformatiedialogen. Tijdens deze dialogen werken gemeente, aanbieders van jeugdhulp, onderwijs, politie, kraamhulp en andere partijen samen aan de transformatie van de zorg voor de jeugd. En worden antwoorden op bovenstaande vragen geformuleerd. Het onderzoek is geïnitieerd door Associatie voor Jeugd en wordt gesteund door het Bernard van Leer fonds. Een update van Jan Smit en Bart van Langen van Broosz.

• Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Inspiratietafel: Big Data +

data 560x389 Datum:       29 juni 2018
    Tijd:            10.00 - 12.30 uur
    Locatie:       Seats2Meet  Utrecht

• Vier de Successen in de Zorg voor Jeugd! +

180927 Foto AK Wanneer is hulp een succes? En hoe zorg je dat elke organisatie en professional dezelfde successen kan behalen?

In een

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Impressie werkbezoek IKEC Hoorn +

180305 foto4b Op 7 maart organiseerde de Kopgroep Jeugdhulp (voor inclusieve kindcentra) een werkbezoek aan het IKEC in Hoorn: een nieuwe leeromgeving

• Altijd met de jongere +