smiling 6 juni 2016 - Vrijwillig is niet hetzelfde als vrijblijvend

Onder de titel ‘Leren van calamiteiten’ heeft het Samenwerkend Toezicht Jeugd/Sociaal Domein (TSJ-TSD) eind mei 2016 een rapport uitgebracht en daarover 6 juni 206 een studiemiddag georganiseerd.

De samenwerkende inspecties nemen daarin een vriendelijk verwoord, doch duidelijk standpunt in:
- Vrijwillig is niet hetzelfde als vrijblijvend.
- Veiligheid gaat boven empowerment.
- Kwaliteit (en daarmee minder calamiteiten) wordt bevorderd door langere inkoopcontracten.
- Gemeenten wees bewust van het belang van nadenken over het voorkomen van calamiteiten.
- Gebruik de vijf procesvragen uit http://www.jeugdinspecties.nl/lerenvancalamiteiten/.
Die boodschap is beslist niet alleen voor jeugdhulp gericht: bij hulp aan volwassenen krijgt het kind nog steeds vaak niet de aandacht die nodig is.

vprapport Belangrijke rol gemeenten bij voorkomen van calamiteiten
De samenwerkende rijksinspecties in het sociale domein hebben een analyse gemaakt van elf onderzochte calamiteiten in de periode 2013-2016. Uit de analyse komen rode draden naar voren die de inspecties willen delen met bestuurders, instellingen en professionals. Met de publicatie beogen de inspecties een dusdanige afstemming tussen gemeentelijke bestuurders en de uitvoeringspraktijk van de hulpverlening dat calamiteiten in het vervolg zoveel mogelijk worden voorkomen.

De decentralisaties naar gemeenten van taken en verantwoordelijkheden in het brede sociale domein bieden kansen en mogelijkheden om te komen tot een meer integrale aanpak van de problematiek van kwetsbare gezinnen. Desalniettemin zien de samenwerkende inspecties een aantal belangrijke uitdagingen. Voor het aangaan van deze uitdagingen is de transitie alleen niet voldoende, maar is ook transformatie noodzakelijk.

shielafish De Stichting Learning Together heeft in september 2014 besloten in het najaar zowel het inhoudelijke rendement als het project Learning Together te evalueren. Dit doet zij samen met de reviewers die in 2013 en 2014 opgeleid zijn en in een aantal casus gewerkt hebben,
met de supervisoren en projectleiding en met het bestuur. Daarnaast heeft het Zijlstra Instituut mee gekeken naar belangrijke thema’s. Tevens worden er evaluaties gehouden met de organisaties waar een review gehouden is.

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober: Inspiratiesessie bouwen aan

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Jongeren en Arbeidsmarkt - 8 oktober een informatie-sessie met MBO-raad +

180711 gezocht werk Op het voorjaarscongres 2018 ondersteunden de leden een voorstel van Jeugdzorg NL en de Associatie voor Jeugd om te verkennen

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +