Locatie:   Leeuwarden
Data:        22 & 23 maart 2018

In 2018 nodigt de Kring Noord u van harte uit op haar congressen. Te beginnen in Leeuwarden en in het najaar in Twente. De Kring Noord bouwt met haar congressen verder op ingezette lijnen, voegt nieuwe inspiratie toe en daagt u uit!

De Waag 1 770x430 22 maart 13.00 uur start in Leeuwarden
Diner en overnachting in Post PLAZA Leeuwarden
Avond: bezoeken van voorstellingen in het kader van
Culturele Hoofdstad Europa

23 maart 08.30 uur vertrek overtocht Schiermonnikoog
Werksessie en wandelen gericht op uitwisseling en idee-
vorming

15.00 Einde congres in Leeuwarden

Thema
Logo CH2018 site HD 0 Onderwijs en Jeugdhulp trekken steeds vaker samen op. Het tegengaan van segregatie en het ontwikkelen van inclusieve leeromgevingen voor ALLE kinderen vraagt van beiden investeren in nieuwe concepten én het opbouwen van professionele leeromgevingen. Het vraagt vooral om ‘anders werken’, ‘anders organiseren, en dus ook om ‘anders financieren en verantwoorden’.

In het Voorjaarscongres willen we met onze onderwijs-partners hier dieper op ingaan.
Met inspirerende voorbeelden, experimenten en sprekers.

We nodigen op 22 maart onze leden én onze vrienden uit Schotland van harte uit om naar Leeuwarden te komen. We hebben een inhoudelijk programma én een cultureel programma voor jullie. Op 23 maart reizen we met de leden naar Schiermonnikoog, een oud belofte van de Kring Noord om op een van de waddeneilanden te werken.

Wij hopen u 22 maart in Leeuwarden te mogen verwelkomen!

Kring Noord

Jeroen van Oijen  José Schilderinck
Yvonne Beishuizen  Gitta Griffioen
Wybe Cnossen  Peter Stam

ism Jan Houwing

aanmelden button web

Donderdag 22 maart

13.00 Ontvangst in Blokhuispoort

Leeuwarden werkt onder meer in het kader van City Deals Inclusieve Stad aan “ innovatieve, baanbrekende aanpakken in het sociaal domein, vertrekkend vanuit het perspectief en met betrokkenheid van gezinnen maar ook met oog voor het uiteindelijk (maatschappelijk/ financieel) rendement van interventies. Met Annette Geurden en Ellen de Bruin (sectormanagers sociaal domein) verkennen we hoe Leeuwarden dat doet. Mede onder druk van de financiële tekorten heeft Leeuwarden haar koers verlegd, door samen met partners naar de gewenste ‘impact’ te kijken en in de toekomst de focus onder meer te richten ‘ steunstructuren in en rondom school en kindcentra’. Hoe is dat ontwerp-proces verlopen?
Een tweede lijn die we verkennen is die van ‘anders financieren en verantwoorden.’Uitgaande van de onbedoeld sturende werking van financierings- en verantwoordingssystemen op een wenselijke praktijk (verkokering versus integratie): hoe zet Leeuwarden hierop in? Welke lessen kunnen we leren van en delen met elkaar?
Met medewerking van
Annette Geurden en Ellen de Bruin (sectormanagers sociaal domein Leeuwarden)
Albert Jan Kruiter (IPW en betrokken bij City Deals inclusieve stad en traject Anders Verantwoorden van Associatie voor Jeugd)

15.00 Werkbezoek ‘School als Werkplaats’
JHFriesland Het Friesland College is een ROC waar 15.000 studenten hun MBO opleiding volgen. 10.000 van de studenten volgen een beroepsopleiding. In 2011 is het Friesland College gestart met ‘de School als Werkplaats’: een ondersteunings-team voor docenten en leerlingen dat binnen de school werkt. Financiering vindt plaats door de Gemeente Leeuwarden, Friesland College en Friesland Zorgverzekeraar. Ondanks de resultaten en de lovende reacties uit het hele land blijft structurele financiering toch een thema. (Link)
Liesbeth Buijs (projectleider) gaat met u in gesprek over de aanpak, de resultaten en de vraagstukken

17.00 Aankomst Grand-Cafe / Hotel Post-Plaza Leeuwarden
Borrel en reflectie sessie met alle deelnemers.

18.00 Diner en bezoek Culturele Hoofdstad 2018
We dineren en overnachten in Leeuwarden in ‘the meeting-place van Leeuwarden’ POST-PLAZA. Daarna kunt u genieten van een van de voorstellingen die spelen die avond. Wij verzorgen een overzicht.

Vrijdag 23 maart

Regio 09 41679 128 43 73462 8.30 Vertrek met bus naar Lauwersoog
De Kring Noord wil u graag uitnodigen om met ons mee te gaan naar Schiermonnikoog.

10.30 Werksessie
Op Schiermonnikoog werken en lunchen we in het traditionele Hotel van der Werff.

Op 23 maart willen we een omgeving creëren waarin u met elkaar bespreekt en uitwerkt hoe we uitdagingen en goede oplossingsrichtingen rond anders organiseren én vooral anders financieren / verantwoorden kunnen versnellen c.q. delen met elkaar.
Wij organiseren een inspirerende kick-off van de ochtend, een aantal wandelroutes en een reflectieve en creatieve lunch.

Rond 15.00 uur zijn we terug in Leeuwarden en eindigd het Voorjaarscongres 2018.

aanmelden button web

NB: Najaarscongres 2018 8 en 9 november 2018

• Uitnodiging: School van de Toekomst +

futureschool Werkplaats inclusieve leeromgevingen 0-23