2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis, met diverse pleinen, poorten en indrukwekkende gebouwen, omgebouwd voor creativiteit, cultuur, kleine bedrijfjes en horeca.

Lees hier de impressie in pdf

Gemeente Leeuwarden: middelen anders inzetten in het sociaal domein.

2018 03 22 13.30.50 We werden ontvangen door Albert Jan Kruiter (IPW) die in Leeuwarden betrokken is bij de City Deals, een verband tussen een aantal gemeenten die streven naar

inclusiviteit en om die reden de financiering van het sociaal domein anders vormgeven. Leeuwarden experimenteert hiermee in een wijk in Leeuwarden Oost. Waar de middelen gebundeld zijn en beschikbaar zijn voor maatwerk. Annette Geurden en Ellen Bruins (directeuren sociaal domein) lichten toe waarom dit voor Leeuwarden zo belangrijk is. Wieteke van Oud (werkzaam in de wijk) kon aan de hand van diverse voorbeelden goed toelichten wat de meerwaarde in de praktijk is. “Ik ben vrijwel de hele dag bezig om ‘het systeem’ ingericht te krijgen op de concrete problemen van mensen,” vertelde ze strijdvaardig.

Leeuwarden heeft ervoor gekozen om de bezuinigingen waar men voor staat niet ‘pondsgewijs’ te verdelen over verschillende domeinen, maar met een andere aanpak goedkoper en effectiever te werken. Zo lichtte Albert Jan toe dat maar 5 a 10% van de inwoners van de wijk zo’n 70% van het zorg –budget benutten. “Dat moet anders en beter kunnen! Als we nou eens kijken of we iets kunnen doen aan de huurachterstand, in plaats van gesprekken voeren over hoe het voelt om huurachterstand te hebben,” licht hij toe. Betrokken mensen voelen zich namelijk vaak niet geholpen met de zaken die voor hen echt van belang zijn.
Hanny Voskuylen is vanuit de gemeente projectleider van integrale kindcentra. De gemeente wil nu structureel zorg inzetten in de opvang en op scholen, in interprofessionele teams. Op basis van de ervaringen van de ‘School als Werkplaats’ en landelijk Pedagogisch PACT een kansrijke keuze, in haar ogen.

2018 03 22 15.22.10 School als Werkplaats

In de loop van de middag werden we ontvangen door het bestuur van het Friesland College
Het Friesland College is een ROC waar 10.000 van de studenten een beroepsopleiding volgen.
In 2011 is het Friesland College gestart met ‘de School als Werkplaats’: een ondersteunings-team samengesteld uit medewerkers van o.a. jeugdhulp (Jeugdhulp Friesland), REIK (LVB), jongerenwerk, KINNIK (JGGZ) en jeugdgezondheidszorg.

Dit team ondersteunt zowel docenten als leerlingen.

180328 VJC2018 Op een bijzonder laagdrempelige manier, door gewoon in de school aanwezig te zijn. Zie film

Via een filmpje kon projectleider Liesbeth Buijs goed uitleggen hoe School als Werkplaats werkt. Overigens met verbluffende resultaten (zie powerpoint als pdf)
Ondanks deze resultaten blijft de financiering van deze aanpak om voortdurende aandacht vragen. Financiering vindt plaats door de Gemeente Leeuwarden, Friesland College zelf en Friesland Zorgverzekeraar.

Schiermonnikoog

In groepjes hebben aanwezige leden gewandeld en over vraagstukken met elkaar gesproken. Deze vorm beviel dermate goed, dat aangeraden wordt een dergelijk programma-onderdeel ook in het najaar in te plannen.

2018 03 23 11.24.55 2018 03 23 11.18.08 2018 03 23 09.23.24

• Inspirerende ochtend en netwerklunch +

180913 Pits Datum: Amsterdam, de Pitskeuken (IJsbaanpad 11)
    Locatie: Vrijdag 28 september
    Tijd; 10-14 uur

Programma:
    10.00 - 11.00 uur Van idee naar

• Verkenning ‘Wat werkt’? +

180913 beraad De netwerken Associatie voor Jeugd (bestuurder), AssociatieKring (directeuren) en WERKtank (professionals) gaan een ‘beweging’ verkennen die we gezamenlijk in gang

• Inspiratiesessie: 'Gelijke kansen voor kwetsbare jongeren' +

mbo logo In het kader van het thema ‘Jongeren en Arbeidsmarkt’ organiseren de Associatie voor Jeugd
    en de MBO Raad een inspiratie-sessie

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober:

Inspiratiesessie

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was