INCLUSIE: EEN ILLUSIE OF EEN PUBLIEKE WAARDE?
Georganiseer door de Kring ZUID
30 en 31 maart 2017

Op donderdagmiddag 30 maart verzamelen zo’n 35 leden (waaronder een aantal nieuwe leden) zich in zonnig en warm Maastricht.

Peter Vonk neemt ons mee in een persoonlijk groepsgesprek over wat inclusie voor ons zelf betekent. Als kennismaking met elkaar en met het thema stelt hij ons 5 vragen die verbonden zijn aan de vingers van een hand: hand

  1. Waar ben je goed in?
  2. Waar ben je naar op weg?
  3. Waar heb je een hekel aan of wordt je boos van?
  4. Waar ben je trouw aan?
  5. Wanneer voel je je klein?

Peter introduceert het integriteitsdilemma, nauw verweven met vraagstukken rond het insluiten of uitsluiten van kinderen of volwassenen.

‘Een stelende politieagent, een brandstichtende brandweerman, een professionele opvoeder die zich aan kinderen vergrijpt, de nachtmerrie van iedere korpschef, brandweercommandant of internaatsdirecteur. Tegelijk een gat in de markt voor de testbranche. Kun je integriteit meten? ‘

pvonk ‘Wel of niet integer zijn manifesteert zich in gedrag en gedrag is het resultaat van vier elementen, namelijk: aard en aanleg (karakter), de situatie waarin men verkeert, de kennis en ervaring die iemand heeft en tenslotte de gedragskeuzes die men zelf maakt (G=AA x S x KE x K).’ Peter Vonk stelt: ‘Integriteit moet niet gaan over aard en aanleg (AA) maar over keuzes (K). Ieder mens blijft ongeacht aard en aanleg verantwoordelijk voor zijn of haar eigen gedrag.’

Peter Vonk betoogt verder dat qua aanleg wij niet ‘gebouwd’ zijn op inclusief gedrag: ‘Voor inclusief gedrag heb je 4 elementen nodig: ik-sterkte, empathie, vermogen tot zelf reflectie en om kunnen gaan met verlies, een angst die we allemaal hebben…’

 

Diner met Evelien Tonkens
Na het voorstellen van onze nieuwe leden, Marenne van Kempen, Rob van Dam, Jan Willem Bedaux gaat Tonkens aan de hand van drie stellingen het gesprek met ons aan:

samwn De meritocratie creëert ‘probleemkinderen’
De keerzijde van het streven naar gelijke startkansen is veelvuldig meten en vergelijken van scholen en leerlingen, en labeling, stigmatisering en uitsluiting van kinderen met (leer)problemen. Kinderen met (leer)problemen krijgen systematisch de boodschap dat zij niet goed genoeg zijn; dit is een systematische aanslag op hun zelfrespect

De meritocratie polariseert
De meritocratie voedt arrogantie van kinderen die wel goed kunnen leren en is daarmee een aanslag op bronnen van solidariteit en verbondenheid tussen hoger en lager opgeleide kinderen en volwassenen.De meritocratie draagt kortom bij aan polarisatie, door systematische ondermijning van zelfrespect van lager opgeleiden, arrogantie van hoger opgeleiden en onzekerheid van allen.

De meritocratie kunnen we beter vervangen door de aidocratie oftewel respectsamenleving
Gelijke kansen blijven cruciaal maar nodig is een breder ideaal, namelijk een samenleving waarin iedereen gelijke toegang heeft tot bronnen van zelfrespect.

2017 03 31 12.52.58 Vrijdagochtend 31 maart

NIEKEE en Sjef van Drummen
Op vrijdagochtend stond de wereld van Agora centraal: hoe bouwen onderwijsvernieuwers aan een waarlijk inclusieve leer- community met kinderen? Een VO omgeving waarin kinderen van VMBO- tot Gymnasium niveau met elkaar leren. Niveau is een verboden woord voor Sjef van Drummen, net als klas of groep: alle leerlingen vinden hun eigen leerpad. En doen dat succesvol!

nb avj trio Hij haalt Gert Biesta aan, de pedagoog die drie ‘opdrachten’ ziet voor opgroeiende kinderen: 

  • Socialisatie
  • Personalisatie
  • Kwalificatie

Biesta: ‘Leer- en onderwijsprocessen hebben altijd een invloed in drie domeinen. Allereerst is er het domein van de kwalificatie. Hier gaat het om de rol die het onderwijs speelt in het verwerven van kennis, vaardigheden en houdingen die kinderen en jongeren kwalificeren om iets te doen. 

Naast kwalificatie, is onderwijs ook altijd een proces van socialisatie. Hier gaat het om de wijze waarop, middels het onderwijs, kinderen en jongeren deel worden van tradities en praktijken. Naast kwalificatie en socialisatie werkt onderwijs ook altijd in op de persoon, dat wil zeggen, op menselijke individualiteit en subjectiviteit – een dimensie die ik in mijn werk aanduid als persoonsvorming of subjectivering.’

 

Sjef van Drummen stelt dat NIEKEE zich primair richt op personalisatie en socialisatie: ‘Als een kind zich vrij voelt, vriendschap ervaart en vreugde, komt het zelf tot leren….’

nb avj sauna Detoxificatie
NIEKEE heeft veel tijd besteed aan wat van Drummen aangeeft als ‘detoxificatie’: ‘onze traditionele onderwijsprocessen bereiden kinderen niet goed voor. Maar dat vraagt van de docenten, de ‘Agora-meesters’ een andere kijk op leven en opgroeien, op hun vak, op hun rol naar kinderen’.

Leer agile te zijn
‘Het is nodig om kinderen te leren om te gaan met de kennis die overal beschikbaar is en vastberaden de onzekerheid van morgen te omhelzen.’
Ik-sterkte dus, empathie, vermogen tot zelfreflectie en om kunnen gaan met verlies.

Laatste vraag aan Sjef van Drummen: wat betekent inclusie voor jou? ‘Ik kan alleen maar op mijn eigen morele kompas varen.

Eerste reacties:
Wat betekent leren ‘agile’ te zijn voor ons, de zorg voor jeugd? Ik voel me echt verwant met deze radicale pedagogiek! Samen met onderwijs dergelijke concepten ontwikkelen?

Na deze inspirerende sessie is er onvoldoende tijd om tot concrete actie te komen.
We organiseren een vervolg!

Film van de presentatie van Sjef Drummen
Presentatie van Sjef van Drummen
Fotoimpressie

 

  • Nieuwsbrief december 2017 +

    171210 NB December

    Lees hier de Nieuwsbrief december 2017, met nieuws en activiteiten van de Associatie voor Jeugd.

    Klik hier voor de nieuwsbrief

    Lees verder...
  • Werkagenda onderwijs-jeugd +

    logojeugdonderwijs Sinds 2013 werken de PO-Raad, de VO-raad, de VNG, het Nederlands Jeugdinstituut en de ministeries OCW en VWS samen om

    Lees verder...
  • Nieuwjaarsevent 2018: Ik word (20)18 +

    171215 complete uitnodiging final 1 Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd nodigen u van harte uit voor het Nieuwjaarsevent 2018.

    In 2017 stond de

    Lees verder...
  • Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +

    “In de praktijk wordt er vooral veel over kinderen en jongeren gepraat, in plaats van met kinderen en jongeren. Dat

    Lees verder...
  • Opgroeien naar volwassenheid... aflevering 'Zorg' +

     

    171126 ingresprek Vijf jongeren uit de jeugdhulp zijn in gesprek met vijf jongeren die opgroeien vanuit een veilig en stabiel thuis.

    Lees verder...
  • Altijd samen met de jongeren +

    Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
    Toen zagen

    Lees verder...
  • Workshop: Bejegening Jongeren +

    o TEEN AND MOM TALKING facebook 1 Op basis van de trainingen ‘Mijn leven is jouw werk’ en ‘Bejegening is mensenwerk’

    Datum: Vrijdag 8 december 2017
    Tijd:

    Lees verder...
  • Video verslag 'Voor de Jeugddag 2017' +

    vdjeugddag Verslag voor de Jeugddag 2017.

    Lees verder...
  • Diversiteit als businesscase +

    hghorasi Column door Gerdi Meyknecht
     
    Op 5 oktober ontmoette een aantal leden van de Associatie voor Jeugd en de AssociatieKring

    Lees verder...
  • Uitnodiging en Programma Ervaringsdeskundigen +

    2015 10 02 16.27.15

    NIEUWE DATUM: 9 FEBRUARI 2018

    Ervaringsdeskundigen, ExpEx: ze horen gewoon op de loonlijst binnen je organisatie. Want juist met hen

    Lees verder...
  • DigiJong +

    Hulp aan Jeugd Digitaal 1

    Op 22 juni heeft een delegatie van de DigiJong bestuurdersgroep, samen met Evelyn Visschendijk (Spirit) een presentatie gehouden tijdens het

    Lees verder...
  • Agenda De Zwerm 2017 - 2018 +

    artikel JeugdCO 1 De Zwerm heeft als missie om radicaal te breken met de praktijk van drang en dwang en om kinderen veilig

    Lees verder...
  • Impressie studiereis Schotland +

     

    Wij willen alle deelnemers aan deze bijzondere studiereis en met name onze gasten uit het onderwijs, vanuit Gemeenten, VNG,

    Lees verder...
    • 1