njc201401 Een grote groep collega’s heeft 7 november 2014 Deventer geïnspireerd verlaten.

Vanaf de ontvangst in de serre van het prachtige IJsselhotel, met uitzicht over de oude stadswallen tot aan de boot tocht over de IJssel.

Vanuit de drie invalshoeken is het thema ‘participatie maatschappij’ verkend:

• Wat betekent dat voor ons, als mens en als bestuurder?
    • Espiride Ananas deelde haar ervaringen over het leven in een nieuw ontwikkelde gemeenschap in Italië: Damanhur (klik hier voor de link)
  • Wat betekent dit voor onze relatie met de overheid en met belangrijke stakeholders?
  • Wat betekent dat voor hoe we ons werk financieren?

Critical Friends

njc201406 Op deze conferentie hebben we drie kritische vrienden uitgenodigd: Albert van Zadelhoff (Triodos bank), Annelies Schutte (VNG) en Robin Hartogh Heys (wethouder Deventer)
Zij volgden en becommentarieerden het gesprek. Een prachtige aanvulling op ons eigen gesprek. Zij adviseerden ons om het ‘verhaal’ van kinderen en ouders nog meer voor het voetlicht te brengen. ‘De samenleving, maar ook wij als Gemeenten en banken, willen graag investeren. In zaken die echt ertoe doen. En wat jullie doen, doet ertoe! Bescheidenheid is mooi, maar wij nodigen jullie uit om meer te gaan staan. En Gemeenten te beschouwen als partners, echte partners…’

Adviezen

1. Ontwikkel multi-stakeholders coöperaties: daadwerkelijk partnership, ook met gemeenten
  2. Maak de impact van je werk zichtbaar en het belang van story telling daarbij
  3. Bouw een IMPACT manifest op

Vervolg

Sadik Harchaoui, Aetzel Griffioen en een aantal collega’s voeren dit uit. Zij zullen van zich laten horen.

njc201402 Impressie van een van de deelnemers (Jeroen van Oijen)

“De wereld om ons heen verandert, zo ook de bestaande structuren en huidige werkelijkheden. Tijdens de najaarsconferentie hebben we als bestuurders uit de jeugdzorg een inkijkje gekregen in nieuwe werkelijkheden; communities en meentes die anders kijken, anders doen en anders zijn. Initiatieven die ons inspireren om de transitie en transformatie ook ‘anders’ te benaderen. Het loslaten van bestaande kaders en het betreden van nieuwe paden zien we als een uitdaging waarbij we trots mogen zijn op onze toegevoegde waarde voor de samenleving! Het verhaal van het kind staat centraal bij het inrichten van het nieuwe stelsel, een verhaal wat verteld mag worden omdat het werkelijk impact maakt.”

Oproep van een andere deelnemer (Gerard Teunissen)

“Ik hoop van harte dat het ons lukt om deze thema’s van impact maken, storytelling en koersen op multi stakeholders coorperaties daadwerkelijk een vervolg te kunnen geven. Naast het IMPACT manifest zouden we ook een concrete cases kunnen beschrijven en uitwerken op de maatschappelijke impact.

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober: Inspiratiesessie bouwen aan

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Jongeren en Arbeidsmarkt - 8 oktober een informatie-sessie met MBO-raad +

180711 gezocht werk Op het voorjaarscongres 2018 ondersteunden de leden een voorstel van Jeugdzorg NL en de Associatie voor Jeugd om te verkennen

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +