njc201401 Een grote groep collega’s heeft 7 november 2014 Deventer geïnspireerd verlaten.

Vanaf de ontvangst in de serre van het prachtige IJsselhotel, met uitzicht over de oude stadswallen tot aan de boot tocht over de IJssel.

Vanuit de drie invalshoeken is het thema ‘participatie maatschappij’ verkend:

• Wat betekent dat voor ons, als mens en als bestuurder?
    • Espiride Ananas deelde haar ervaringen over het leven in een nieuw ontwikkelde gemeenschap in Italië: Damanhur (klik hier voor de link)
  • Wat betekent dit voor onze relatie met de overheid en met belangrijke stakeholders?
  • Wat betekent dat voor hoe we ons werk financieren?

Critical Friends

njc201406 Op deze conferentie hebben we drie kritische vrienden uitgenodigd: Albert van Zadelhoff (Triodos bank), Annelies Schutte (VNG) en Robin Hartogh Heys (wethouder Deventer)
Zij volgden en becommentarieerden het gesprek. Een prachtige aanvulling op ons eigen gesprek. Zij adviseerden ons om het ‘verhaal’ van kinderen en ouders nog meer voor het voetlicht te brengen. ‘De samenleving, maar ook wij als Gemeenten en banken, willen graag investeren. In zaken die echt ertoe doen. En wat jullie doen, doet ertoe! Bescheidenheid is mooi, maar wij nodigen jullie uit om meer te gaan staan. En Gemeenten te beschouwen als partners, echte partners…’

Adviezen

1. Ontwikkel multi-stakeholders coöperaties: daadwerkelijk partnership, ook met gemeenten
  2. Maak de impact van je werk zichtbaar en het belang van story telling daarbij
  3. Bouw een IMPACT manifest op

Vervolg

Sadik Harchaoui, Aetzel Griffioen en een aantal collega’s voeren dit uit. Zij zullen van zich laten horen.

njc201402 Impressie van een van de deelnemers (Jeroen van Oijen)

“De wereld om ons heen verandert, zo ook de bestaande structuren en huidige werkelijkheden. Tijdens de najaarsconferentie hebben we als bestuurders uit de jeugdzorg een inkijkje gekregen in nieuwe werkelijkheden; communities en meentes die anders kijken, anders doen en anders zijn. Initiatieven die ons inspireren om de transitie en transformatie ook ‘anders’ te benaderen. Het loslaten van bestaande kaders en het betreden van nieuwe paden zien we als een uitdaging waarbij we trots mogen zijn op onze toegevoegde waarde voor de samenleving! Het verhaal van het kind staat centraal bij het inrichten van het nieuwe stelsel, een verhaal wat verteld mag worden omdat het werkelijk impact maakt.”

Oproep van een andere deelnemer (Gerard Teunissen)

“Ik hoop van harte dat het ons lukt om deze thema’s van impact maken, storytelling en koersen op multi stakeholders coorperaties daadwerkelijk een vervolg te kunnen geven. Naast het IMPACT manifest zouden we ook een concrete cases kunnen beschrijven en uitwerken op de maatschappelijke impact.

• Werkagenda onderwijs-jeugd +

logojeugdonderwijs Sinds 2013 werken de PO-Raad, de VO-raad, de VNG, het Nederlands Jeugdinstituut en de ministeries OCW en VWS samen om

• Nieuwjaarsevent 2018: Ik word (20)18 +

171215 complete uitnodiging final 1 Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd nodigen u van harte uit voor het Nieuwjaarsevent 2018.

In 2017 stond de

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +

“In de praktijk wordt er vooral veel over kinderen en jongeren gepraat, in plaats van met kinderen en jongeren. Dat

• Opgroeien naar volwassenheid... aflevering 'Zorg' +

171126 ingresprek Vijf jongeren uit de jeugdhulp zijn in gesprek met vijf jongeren die opgroeien vanuit een veilig en stabiel thuis.

• Altijd samen met de jongeren +

Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
    Toen zagen

• Workshop: Bejegening Jongeren +

o TEEN AND MOM TALKING facebook 1 Op basis van de trainingen ‘Mijn leven is jouw werk’ en ‘Bejegening is mensenwerk’

Datum: Vrijdag 8 december 2017
    Tijd:

• Video verslag 'Voor de Jeugddag 2017' +

vdjeugddag Verslag voor de Jeugddag 2017.

• Diversiteit als businesscase +

hghorasi Column door Gerdi Meyknecht

Op 5 oktober ontmoette een aantal leden van de Associatie voor Jeugd en de AssociatieKring

• Uitnodiging en Programma Ervaringsdeskundigen +