Beste Schotlandganger,

Graag willen we u, betrokken bij het Najaarscongres 2017 in Schotland, ook uitnodigen voor het inhoudelijke deel van ons Voorjaarscongres 2018 in Leeuwarden. De Kring Noord wil graag ons gezamenlijke gesprek, ook in 2018, verder voortzetten.

Thema De Waag 1 770x430
Onderwijs en Jeugdhulp trekken steeds vaker samen op. Het tegengaan van segregatie en het ontwikkelen van inclusieve leeromgevingen voor ALLE kinderen vraagt van beiden investeren in nieuwe concepten én het opbouwen van professionele leeromgevingen. Het vraagt vooral om ‘anders werken’, ‘anders organiseren, en dus ook om ‘anders financieren en verantwoorden’. In het Voorjaarscongres willen we met onze onderwijs-partners hier dieper op ingaan. Met inspirerende voorbeelden, experimenten en sprekers.

Wij hopen u 22 maart in Leeuwarden te mogen verwelkomen!

aanmelden button web

Programma Donderdag 22 maart

13.00 Ontvangst in Blokhuispoort

Leeuwarden werkt onder meer in het kader van City Deals Inclusieve Stad aan “ innovatieve, baanbrekende aanpakken in het sociaal domein, vertrekkend vanuit het perspectief en met betrokkenheid van gezinnen maar ook met oog voor het uiteindelijk (maatschappelijk/ financieel) rendement van interventies. Met Annette Geurden en Ellen de Bruin (sectormanagers sociaal domein) verkennen we hoe Leeuwarden dat doet. Mede onder druk van de financiële tekorten heeft Leeuwarden haar koers verlegd, door samen met partners naar de gewenste ‘impact’ te kijken en in de toekomst de focus onder meer te richten ‘ steunstructuren in en rondom school en kindcentra’. Hoe is dat ontwerp-proces verlopen?
Een tweede lijn die we verkennen is die van ‘anders financieren en verantwoorden.’Uitgaande van de onbedoeld sturende werking van financierings- en verantwoordingssystemen op een wenselijke praktijk (verkokering versus integratie): hoe zet Leeuwarden hierop in? Welke lessen kunnen we leren van en delen met elkaar?
Met medewerking van
Annette Geurden en Ellen de Bruin (sectormanagers sociaal domein Leeuwarden)
Albert Jan Kruiter (IPW en betrokken bij City Deals inclusieve stad en traject Anders Verantwoorden van Associatie voor Jeugd)

15.00 Werkbezoek ‘School als Werkplaats’ Logo CH2018 site HD 0 Het Friesland College is een ROC waar 15.000 studenten hun MBO opleiding volgen. 10.000 van de studenten volgen een beroepsopleiding. In 2011 is het Friesland College gestart met ‘de School als Werkplaats’: een ondersteunings-team voor docenten en leerlingen dat binnen de school werkt. Financiering vindt plaats door de Gemeente Leeuwarden, Friesland College en Friesland Zorgverzekeraar. Ondanks de resultaten en de lovende reacties uit het hele land blijft structurele financiering toch een thema. (Link)
Liesbeth Buijs (projectleider) gaat met u in gesprek over de aanpak, de resultaten en de vraagstukken

17.00 Aankomst Grand-Cafe / Hotel Post-Plaza Leeuwarden
Borrel en reflectie sessie met alle deelnemers.

18.00 Diner en bezoek Culturele Hoofdstad 2018
We dineren en overnachten in Leeuwarden in ‘the meeting-place van Leeuwarden’ POST-PLAZA. Daarna kunt u genieten van een van de voorstellingen die spelen die avond. Wij verzorgen een overzicht.

aanmelden button web

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober: Inspiratiesessie bouwen aan

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Jongeren en Arbeidsmarkt - 8 oktober een informatie-sessie met MBO-raad +

180711 gezocht werk Op het voorjaarscongres 2018 ondersteunden de leden een voorstel van Jeugdzorg NL en de Associatie voor Jeugd om te verkennen

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +