SIB Jeuglab Op 28 augustus was de startbijeenkomst van Social Impact Bond. Tijdens deze informatieve en goed bezochte sessie hebben we met veel collegae thema’s verkend die aan de orde zouden moeten komen in een werk/ leertraject, gericht op het omzetten van een goed idee naar een business case.

Jeroen den Uyl (TG) en ik hebben de afgelopen week een dergelijk programma uitgewerkt. Dat programma willen we graag aan jou voorleggen. Op basis van de positieve reacties bij de afronding van de verkennende sessie op 28 augustus hopen we dat ook jouw organisatie deel wil nemen aan dit traject.

Wat stellen we voor?
Aan het werk in 7 werk/leersessies van één dag.
Doel is om van een businessidee een financierbaar project te maken. Als Social Impact Bond of een ander construct.
Het verbinden van innovatie aan ondernemerschap is binnen de jeugdzorg/jeugdhulp minder ontwikkeld. We zoeken daarom de actieve bijdrage van banken en gemeenten. In de verkennende sessie werd duidelijk dat in wezen alle ‘partners’ naar nieuwe verhoudingen / allianties zoeken in deze periode van transformatie. Dat vergt van ons allemaal een coproducerende houding en een setting waarin we met elkaar kunnen leren.

Banken
We zijn echt blij dat we 4 banken en 2 fondsen bereid hebben gevonden om mee te doen aan het SIB-Jeugdlab. Zij willen ons op gezette tijden met hun kennis helpen de businesscases te onderzoeken op SIB-waardigheid.

Rol Gemeenten
Gemeenten spelen een belangrijke rol in dit traject. We raden jullie aan om vanaf de start vertegenwoordigers van betrokken gemeenten mee te nemen in dit traject. En met hen te bespreken op welke wijze zij betrokken willen zijn. In ieder geval wanneer je casus besproken wordt.

Programma geconcretiseerd
Wij organiseren 7 bijeenkomsten (van elk één dag) in de periode december 2015 – juni 2016. Bijgevoegd tref je een uitgewerkt programma aan met een overzicht van de data.
Met een aantal experts zijn we in gesprek wanneer zij een bijdrage kunnen leveren.

Deelname
De deelnemers brengen een casus in: een idee gekoppeld aan een rudimentaire businesscase. Deelnemers zijn bestuurder van een zorg voor jeugdorganisatie én een medewerker uit de organisatie.
Als de casus van een van de deelnemers uitgediept wordt (zo mogelijk op eigen locatie) staat de sessie ook open voor een aantal medewerkers en vertegenwoordigers van de gemeente.
Daarmee verbreden we direct het bereik van de kennis over dit thema in jouw organisatie.

Veiligheid
Basis voor alle deelnemers is (jeugdorganisaties, gemeenten, banken, fondsen) dat coproductie alleen kan als er een veilige omgeving is. Dat betekent dat de informatie die gegenereerd wordt niet gebruikt of verspreid wordt.
Voorbereiding
We vragen je voor de start een case in te brengen. Deze wordt door het team van SIB-Jeugdlab beoordeeld en becommentarieerd. Zo weet je van tevoren of de ingebrachte case in principe als werkmateriaal kan dienen en of er mogelijkheden zijn voor een realistische business case. Tijdens en tussen de bijeenkomsten door zijn experts beschikbaar voor advies en support.

Investering
Elke deelnemende organisatie investeert € 9.800,- Het traject kan van start gaan bij een deelname van minimaal 10 organisaties; er is een maximum van 13 organisaties.

Wie zijn wij
De Associatie voor Jeugd heeft voor dit project de samenwerking gezocht met Twynstra Gudde. Samen beschikken wij over brede kennis en netwerk van zowel het inhoudelijke veld van de jeugdhulp als de aanverwante sectoren als zorg, onderwijs en arbeid én over kennis om tot realistische business cases te komen.

Aanmelden
Voor 5 oktober 2015. Via het secretariaat van de Associatie voor Jeugd: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Wij verheugen ons op een productief traject met als ambitie om twee SIB’s in Nederland te bouwen!
Gerdi Meyknecht
Associatie voor Jeugd
Telefoon: 06- 55377719
Jeroen den Uyl
Twynstra Gudde

adobe dowload

Klik hier voor het programma!

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober: Inspiratiesessie bouwen aan

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Jongeren en Arbeidsmarkt - 8 oktober een informatie-sessie met MBO-raad +

180711 gezocht werk Op het voorjaarscongres 2018 ondersteunden de leden een voorstel van Jeugdzorg NL en de Associatie voor Jeugd om te verkennen

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +