SIB Jeuglab Op 28 augustus was de startbijeenkomst van Social Impact Bond. Tijdens deze informatieve en goed bezochte sessie hebben we met veel collegae thema’s verkend die aan de orde zouden moeten komen in een werk/ leertraject, gericht op het omzetten van een goed idee naar een business case.

Jeroen den Uyl (TG) en ik hebben de afgelopen week een dergelijk programma uitgewerkt. Dat programma willen we graag aan jou voorleggen. Op basis van de positieve reacties bij de afronding van de verkennende sessie op 28 augustus hopen we dat ook jouw organisatie deel wil nemen aan dit traject.

Wat stellen we voor?
Aan het werk in 7 werk/leersessies van één dag.
Doel is om van een businessidee een financierbaar project te maken. Als Social Impact Bond of een ander construct.
Het verbinden van innovatie aan ondernemerschap is binnen de jeugdzorg/jeugdhulp minder ontwikkeld. We zoeken daarom de actieve bijdrage van banken en gemeenten. In de verkennende sessie werd duidelijk dat in wezen alle ‘partners’ naar nieuwe verhoudingen / allianties zoeken in deze periode van transformatie. Dat vergt van ons allemaal een coproducerende houding en een setting waarin we met elkaar kunnen leren.

Banken
We zijn echt blij dat we 4 banken en 2 fondsen bereid hebben gevonden om mee te doen aan het SIB-Jeugdlab. Zij willen ons op gezette tijden met hun kennis helpen de businesscases te onderzoeken op SIB-waardigheid.

Rol Gemeenten
Gemeenten spelen een belangrijke rol in dit traject. We raden jullie aan om vanaf de start vertegenwoordigers van betrokken gemeenten mee te nemen in dit traject. En met hen te bespreken op welke wijze zij betrokken willen zijn. In ieder geval wanneer je casus besproken wordt.

Programma geconcretiseerd
Wij organiseren 7 bijeenkomsten (van elk één dag) in de periode december 2015 – juni 2016. Bijgevoegd tref je een uitgewerkt programma aan met een overzicht van de data.
Met een aantal experts zijn we in gesprek wanneer zij een bijdrage kunnen leveren.

Deelname
De deelnemers brengen een casus in: een idee gekoppeld aan een rudimentaire businesscase. Deelnemers zijn bestuurder van een zorg voor jeugdorganisatie én een medewerker uit de organisatie.
Als de casus van een van de deelnemers uitgediept wordt (zo mogelijk op eigen locatie) staat de sessie ook open voor een aantal medewerkers en vertegenwoordigers van de gemeente.
Daarmee verbreden we direct het bereik van de kennis over dit thema in jouw organisatie.

Veiligheid
Basis voor alle deelnemers is (jeugdorganisaties, gemeenten, banken, fondsen) dat coproductie alleen kan als er een veilige omgeving is. Dat betekent dat de informatie die gegenereerd wordt niet gebruikt of verspreid wordt.
Voorbereiding
We vragen je voor de start een case in te brengen. Deze wordt door het team van SIB-Jeugdlab beoordeeld en becommentarieerd. Zo weet je van tevoren of de ingebrachte case in principe als werkmateriaal kan dienen en of er mogelijkheden zijn voor een realistische business case. Tijdens en tussen de bijeenkomsten door zijn experts beschikbaar voor advies en support.

Investering
Elke deelnemende organisatie investeert € 9.800,- Het traject kan van start gaan bij een deelname van minimaal 10 organisaties; er is een maximum van 13 organisaties.

Wie zijn wij
De Associatie voor Jeugd heeft voor dit project de samenwerking gezocht met Twynstra Gudde. Samen beschikken wij over brede kennis en netwerk van zowel het inhoudelijke veld van de jeugdhulp als de aanverwante sectoren als zorg, onderwijs en arbeid én over kennis om tot realistische business cases te komen.

Aanmelden
Voor 5 oktober 2015. Via het secretariaat van de Associatie voor Jeugd: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Wij verheugen ons op een productief traject met als ambitie om twee SIB’s in Nederland te bouwen!
Gerdi Meyknecht
Associatie voor Jeugd
Telefoon: 06- 55377719
Jeroen den Uyl
Twynstra Gudde

adobe dowload

Klik hier voor het programma!

• Werkagenda onderwijs-jeugd +

logojeugdonderwijs Sinds 2013 werken de PO-Raad, de VO-raad, de VNG, het Nederlands Jeugdinstituut en de ministeries OCW en VWS samen om

• Nieuwjaarsevent 2018: Ik word (20)18 +

171215 complete uitnodiging final 1 Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd nodigen u van harte uit voor het Nieuwjaarsevent 2018.

In 2017 stond de

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +

“In de praktijk wordt er vooral veel over kinderen en jongeren gepraat, in plaats van met kinderen en jongeren. Dat

• Opgroeien naar volwassenheid... aflevering 'Zorg' +

171126 ingresprek Vijf jongeren uit de jeugdhulp zijn in gesprek met vijf jongeren die opgroeien vanuit een veilig en stabiel thuis.

• Altijd samen met de jongeren +

Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
    Toen zagen

• Workshop: Bejegening Jongeren +

o TEEN AND MOM TALKING facebook 1 Op basis van de trainingen ‘Mijn leven is jouw werk’ en ‘Bejegening is mensenwerk’

Datum: Vrijdag 8 december 2017
    Tijd:

• Video verslag 'Voor de Jeugddag 2017' +

vdjeugddag Verslag voor de Jeugddag 2017.

• Diversiteit als businesscase +

hghorasi Column door Gerdi Meyknecht

Op 5 oktober ontmoette een aantal leden van de Associatie voor Jeugd en de AssociatieKring

• Uitnodiging en Programma Ervaringsdeskundigen +