INCLUSIE: EEN ILLUSIE OF EEN PUBLIEKE WAARDE?
Georganiseer door de Kring ZUID
30 en 31 maart 2017

Op donderdagmiddag 30 maart verzamelen zo’n 35 leden (waaronder een aantal nieuwe leden) zich in zonnig en warm Maastricht.

Peter Vonk neemt ons mee in een persoonlijk groepsgesprek over wat inclusie voor ons zelf betekent. Als kennismaking met elkaar en met het thema stelt hij ons 5 vragen die verbonden zijn aan de vingers van een hand: hand

2017 01 19 15.28.32 “Dare to fail is relevant bij het innovatieproces: zoek net zo lang tot je de beste oplossing hebt gevonden. Want als je aan het werk gaat is ‘failure no option!”

Op 19 januari troffen meer dan 100 bestuurders, directeuren en professionals elkaar in Amersfoort voor een inspirerende sessie om het nieuwe jaar in te luiden.

Bert Mulder (lector, projectleider DigiLab’s) presenteerde met Evelyn Visschedijk (deelnemer aan de DigiLab’s) de resultaten van 5 DigiLab’s. Deze diepgaande verkenning, uitgevoerd door professionals en experts, over de belangrijke strategische invloed van digitalisering op de toekomst van de zorg voor jeugd is neergeslagen in een zeer informatief boekje : ‘Hulp aan jeugd digitaal, nieuwe opvoedkracht voor een participerende samenleving.’ (link naar de digitale versie) Binnenkort ontvangt u allen een exemplaar per post.

ajkruiter Een zeer geslaagde bijeenkomst met inspirende gesprekken met diverse jonge ondernemers, strakke en uitdagende commentaren van Albert Jan Kruiter en verrassende ‘life-blogs’ van Merel Steinweg. Een aantal bestuurders hebben zich gecommiteerd aan inhoudelijke thema’s. Sommigen van hen zijn inmiddels ook druk aan het werk hiermee, zoals Mariëtte Vos, die met een groep collegae het thema ‘meer ervaringsdeskundigheid in de jeugdhulp’ verkend.

De Kring Zuid pakt inmiddels de handschoen op en zal ook het Voorjaarscongres 2017 (30 en 31 maart) met het thema inclusie verder gaan.

Impressie Najaarscongres Link naar website

Blogs Merel Steinweg Link naar Columns Merel

2016-11-11 12.33s.43.jpg

Een enerverend Najaarscongres met werkbezoeken aan sociaal ondernemers, die vanuit hun passie een bedrijf ontwikkeld hebben. Kenmerkend voor deze ondernemers is dat zij ondernemerschap en idealen aan elkaar verbinden.

Social inclusion
Albert Jan Kruiter (IPW) trad deze dagen als reisleider op. Hij hanteerde de stelling dat jeugdhulp mede verantwoordelijk is voor het uitsluiten van kinderen. En stelde de vraag wat bestuurders kunnen DOEN om deze uitsluiting terug te dringen. Welke onderwerpen zouden maatschappelijk impact kunnen hebben? In kleinere groepen bespraken de deelnemers thema’s die men deze dagen verder wil uitwerken.

disruptive onboarding
De middag voorafgaand aan het Voorjaarscongres hebben we Wilbert Stikkelbroeck uitgenodigd voor een werk-sessie over DISRUPTION… Een nieuwe technologie of product verstoord opeens een hele ‘waardenketen’, goedkoper, kwalitatief beter én direct beschikbaar voor de klant. De werksessie heeft tot doel meer inzicht te krijgen in disruptieve processen, eigen strategische praktijk voorbeelden te bespreken en handvaten te krijgen voor de dag van morgen.
  • Altijd samen met de jongeren +

Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
    Toen zagen

• Workshop: Bejegening Jongeren +

o TEEN AND MOM TALKING facebook 1 Op basis van de trainingen ‘Mijn leven is jouw werk’ en ‘Bejegening is mensenwerk’

Datum: Vrijdag 8 december 2017
    Tijd:

• Idealenmarkt: netwerkmiddag voor fondswervers +

Tagcloud Oranje 8mei2015 Voor ‘fondswervers’ actief bij leden van de Associatie voor Jeugd

Graag nodigen we jullie uit voor een eerste netwerkmiddag op

• Video verslag 'Voor de Jeugddag 2017' +

vdjeugddag Verslag voor de Jeugddag 2017.

• Altijd met de jongere! +

Een initiatiefgroep van 10 bestuurders maakt zich sterk voor het substantieel steunen van lokale en landelijke netwerken van jongeren uit

• Diversiteit als businesscase +

hghorasi Column door Gerdi Meyknecht

Op 5 oktober ontmoette een aantal leden van de Associatie voor Jeugd en de AssociatieKring

• DigiJong +

Hulp aan Jeugd Digitaal 1

Op 22 juni heeft een delegatie van de DigiJong bestuurdersgroep, samen met Evelyn Visschendijk (Spirit) een presentatie gehouden tijdens het

• Agenda De Zwerm 2017 - 2018 +

artikel JeugdCO 1 De Zwerm heeft als missie om radicaal te breken met de praktijk van drang en dwang en om kinderen veilig

• Studiereis Schotland +

schotland Van 15-17 november is de Associatie voor Jeugd te gast bij Children in Scotland .

In samenwerking met hen, het NJi