171215 complete uitnodiging final 1 Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd nodigen u van harte uit voor het Nieuwjaarsevent 2018.

In 2017 stond de jongvolwassene nadrukkelijk op de (politieke) agenda. Aandacht was er voor kwetsbare jongeren in de jeugdzorg die, als ze achttien jaar worden, ‘losgelaten’ worden in de volwassen wereld.

Tijdens de Nieuwjaarsevent 2017 hebben we gezegd dat we deze jongeren níet zomaar mogen en willen loslaten. Dat wij met elkaar en onze samenwerkingspartners een verantwoordelijkheid hebben.
Sindsdien is er veel gebeurd rond dit thema.

Bij dit Nieuwjaarsevent ‘Ik word (20)18’ maken we op gevarieerde wijze een tussenbalans op. Wat zijn de landelijke ontwikkelingen? Welke mooie samenwerkingen zijn ontstaan? Voor welke uitdagingen staan we nog? En niet in de laatste plaats de jongeren zelf! Hoe gaat het met ze, wat zijn hun ervaringen en hun ideeën?

aanmelden button web

Wij willen alle deelnemers aan deze bijzondere studiereis en met name onze gasten uit het onderwijs, vanuit Gemeenten, VNG, Ministerie OCW, de PO-raad en het NJI van harte bedanken! Voor de inspirerende en open gesprekken, voor de uitwisseling van ervaringen en ontdekkingen en voor de kwaliteit van ons samen-zijn.
Wij hopen jullie nog vaker, zowel lokaal als landelijk te ontmoeten!
Want met deze studiereis hebben we een stap verder gezet om dit thema, sociale inclusie, samen verder vorm te geven. Als steun hiervoor én om leden van de Associatie voor Jeugd die niet mee konden naar Schotland te informeren, hebben we dit korte nieuwsbericht gemaakt. We gaan vooral in op een aantal ontdekkingen en intenties die tijdens de reflectie-ronde uitgesproken zijn. En die we ook benutten op onze ‘lessons-learned’ lunch, die we willen organiseren. We nodigen iedereen van harte uit hiervoor!

Uitnodiging: Schotse Lessons Learned Lunch
25 januari  -  12.00 - 14.00 uur  -  De Observant in Amersfoort

Getting it right for every child

Schotten vertelden ons over het cruciale belang van gemeenschappelijke taal en de oriëntatie op ‘welbeing’. Welbeing / Welbevinden zit in het hart van de GIRFEC benadering. Nicola Sturgeon (PM Scotland) zegt het treffend:  ‘The care system is meant to make thing work for you, not only to stop things happening to you!”
Schotland zet dus, naast wetgeving en onderwijshervorming, in op het bouwen aan een gemeenschappelijke cultuur en taal: voor ouders, voor jongeren en voor professionals.
Om dat succesvol te doen hebben ze het abstracte begrip ‘welbeing’ vertaald in acht begrippen,
die voor iedereen begrijpelijk zijn en helpen om samen te kijken naar de situatie van kinderen:

Veilig

tegen misbruik, verwaarlozing thuis, op school en in de gemeenschap.

Gezond

op het hoogst haalbare niveau, toegang tot zorg

Verwezenlijking van

leren en ontwikkelen van vaardigheden, gevoel van eigenwaarde

Verzorgd

in een gezinsomgeving, soms met extra hulp; of passende zorg omgeving

Actief

deel kunnen nemen aan spel en sport, gezonde groei en ontwikkeling

Gerespecteerd

worden:  gehoord en betrokken bij beslissingen

Verantwoordelijk

kunnen worden, geholpen worden om dat te leren

Erbij horen (included)

steun krijgen om ongelijkheden te overwinnen/ erbij horen

VOORNEMEN deelnemers studiereis
Chaja Deen (NJI) neemt het initiatief om met een groep na te denken over het opbouwen en implementeren van gemeenschappelijke taal. Voor ouders, kinderen en professionals.

Who cares in Scotland

Een van de meest indrukwekkende onderdelen van de reis was onze ontmoeting met de Schotse beweging van jongeren én volwassenen met zorg-ervaring: Who Cares in Scotland.
Een beweging met de volgende missie:
•    We zijn ervaringsdeskundigen: onze stem is die van hun
•    We zijn onafhankelijk van de zorg
•    We beïnvloeden beleid, systemen en mensen
•    We zien onszelf als een emancipatie-beweging: Schotland moet weer gaan houden van haar kwetsbare kinderen.
Nicola Sturgeon (premier van Schotland) spreekt op een indrukwekkende manier haar steun uit voor deze groep. (Klik op de afbeelding)

VOORNEMEN deelnemers studiereis
De Associatie voor Jeugd steunt bewegingen van ervaringsdeskundigen en jongeren uit de jeugdzorg. Zij wil samen met hen onderzoeken hoe de invloed van deze jongeren groter kan worden. Zij brengt haar bestuurskracht in om faciliteiten en zichtbaarheid te vergroten. En om de adviezen van jongeren in de praktijk van de jeugdzorg te integreren.
Zij heeft daartoe een position paper uitgebracht en roept andere partijen op om mee te doen.

Sociale inclusie doe je samen

Tijdens alle lezingen en op vrijwel alle locaties bleek dat dit centrale thema in Schotland de inzet vraagt van iedereen: van de wijkagent tot de conciërge op school, van de kinderopvang, de school en de jeugdhulp.
De deelnemers aan de reis willen deze les meenemen naar Nederland en samen radicaler zoeken naar nieuwe en inclusieve leer- en leefomgevingen voor alle kinderen.

VOORNEMEN deelnemers studiereis
Anne Veldt en Astrid Ottenheym (SWV Noord Kennemerland)  deden een oproep om elkaar uit te nodigen bij conferenties, studiedagen over dit thema. Zij hebben inmiddels zelf een initiatief genomen en nodigen belangstellenden uit voor een gezamenlijke denktank. Klik hier voor de link.

Achtergrondmateriaal

Column over de lezing van Halleh Ghorashi in de voorbereiding naar de studiereis. (Link)

Achtergrond Schotse systeem en GIRFEC (link)

Fotocollage

INCLUSIE: EEN ILLUSIE OF EEN PUBLIEKE WAARDE?
Georganiseer door de Kring ZUID
30 en 31 maart 2017

Op donderdagmiddag 30 maart verzamelen zo’n 35 leden (waaronder een aantal nieuwe leden) zich in zonnig en warm Maastricht.

Peter Vonk neemt ons mee in een persoonlijk groepsgesprek over wat inclusie voor ons zelf betekent. Als kennismaking met elkaar en met het thema stelt hij ons 5 vragen die verbonden zijn aan de vingers van een hand: hand

2017 01 19 15.28.32 “Dare to fail is relevant bij het innovatieproces: zoek net zo lang tot je de beste oplossing hebt gevonden. Want als je aan het werk gaat is ‘failure no option!”

Op 19 januari troffen meer dan 100 bestuurders, directeuren en professionals elkaar in Amersfoort voor een inspirerende sessie om het nieuwe jaar in te luiden.

Bert Mulder (lector, projectleider DigiLab’s) presenteerde met Evelyn Visschedijk (deelnemer aan de DigiLab’s) de resultaten van 5 DigiLab’s. Deze diepgaande verkenning, uitgevoerd door professionals en experts, over de belangrijke strategische invloed van digitalisering op de toekomst van de zorg voor jeugd is neergeslagen in een zeer informatief boekje : ‘Hulp aan jeugd digitaal, nieuwe opvoedkracht voor een participerende samenleving.’ (link naar de digitale versie) Binnenkort ontvangt u allen een exemplaar per post.

ajkruiter Een zeer geslaagde bijeenkomst met inspirende gesprekken met diverse jonge ondernemers, strakke en uitdagende commentaren van Albert Jan Kruiter en verrassende ‘life-blogs’ van Merel Steinweg. Een aantal bestuurders hebben zich gecommiteerd aan inhoudelijke thema’s. Sommigen van hen zijn inmiddels ook druk aan het werk hiermee, zoals Mariëtte Vos, die met een groep collegae het thema ‘meer ervaringsdeskundigheid in de jeugdhulp’ verkend.

De Kring Zuid pakt inmiddels de handschoen op en zal ook het Voorjaarscongres 2017 (30 en 31 maart) met het thema inclusie verder gaan.

Impressie Najaarscongres Link naar website

Blogs Merel Steinweg Link naar Columns Merel

• Nieuwsbrief december 2017 +

171210 NB December

Lees hier de Nieuwsbrief december 2017, met nieuws en activiteiten van de Associatie voor Jeugd.

Klik hier voor de nieuwsbrief

• Werkagenda onderwijs-jeugd +

logojeugdonderwijs Sinds 2013 werken de PO-Raad, de VO-raad, de VNG, het Nederlands Jeugdinstituut en de ministeries OCW en VWS samen om

• Nieuwjaarsevent 2018: Ik word (20)18 +

In 2017 stond de

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +

“In de praktijk wordt er vooral veel over kinderen en jongeren gepraat, in plaats van met kinderen en jongeren. Dat

• Opgroeien naar volwassenheid... aflevering 'Zorg' +

171126 ingresprek Vijf jongeren uit de jeugdhulp zijn in gesprek met vijf jongeren die opgroeien vanuit een veilig en stabiel thuis.

• Altijd samen met de jongeren +

Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
    Toen zagen

• Workshop: Bejegening Jongeren +

o TEEN AND MOM TALKING facebook 1 Op basis van de trainingen ‘Mijn leven is jouw werk’ en ‘Bejegening is mensenwerk’

Datum: Vrijdag 8 december 2017
    Tijd:

• Video verslag 'Voor de Jeugddag 2017' +

vdjeugddag Verslag voor de Jeugddag 2017.

• Diversiteit als businesscase +

hghorasi Column door Gerdi Meyknecht

Op 5 oktober ontmoette een aantal leden van de Associatie voor Jeugd en de AssociatieKring

• Uitnodiging en Programma Ervaringsdeskundigen +