2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis, met diverse pleinen, poorten en indrukwekkende gebouwen, omgebouwd voor creativiteit, cultuur, kleine bedrijfjes en horeca.

Op 25 mei kwam een grote groep ‘Schotlandgangers’ en andere nieuwsgierigen naar Amersfoort.

Om ervaringen te delen maar vooral ook om te laten zien wat de ervaring concreet opgeleverd heeft.

2018 01 25 15.08.11 Op 25 januari 2018 ontmoeten zo’n 90 leden van de Associatie voor Jeugd en van Jeugdzorg Nederland elkaar in Amersfoort. Een prachtige middag, die opgebouwd was rond de ervaringen van jongeren Bas Wijnen schetste een beeld van de landelijke ontwikkeling van het debat over 18- / 18+ en ExpEx verraste iedereen met een aangrijpend theater, waarin jonge mensen vertelden over hun ‘tocht’ door de jeugdzorg. Mariette Vos bood aan de Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer de ‘position paper’ over ‘altijd met de jongere’, dat de Associatie voor Jeugd samen met het Jeugdwelzijnsberaad opgesteld had.

Het magazine van de JOVOtop

Filmpje van het JWB

Klik hier voor meer foto's

Beste Schotlandganger,

Graag willen we u, betrokken bij het Najaarscongres 2017 in Schotland, ook uitnodigen voor het inhoudelijke deel van ons Voorjaarscongres 2018 in Leeuwarden. De Kring Noord wil graag ons gezamenlijke gesprek, ook in 2018, verder voortzetten.

Thema De Waag 1 770x430
Onderwijs en Jeugdhulp trekken steeds vaker samen op. Het tegengaan van segregatie en het ontwikkelen van inclusieve leeromgevingen voor ALLE kinderen vraagt van beiden investeren in nieuwe concepten én het opbouwen van professionele leeromgevingen. Het vraagt vooral om ‘anders werken’, ‘anders organiseren, en dus ook om ‘anders financieren en verantwoorden’. In het Voorjaarscongres willen we met onze onderwijs-partners hier dieper op ingaan. Met inspirerende voorbeelden, experimenten en sprekers.

Wij hopen u 22 maart in Leeuwarden te mogen verwelkomen!

Programma Donderdag 22 maart

13.00 Ontvangst in Blokhuispoort

Leeuwarden werkt onder meer in het kader van City Deals Inclusieve Stad aan “ innovatieve, baanbrekende aanpakken in het sociaal domein, vertrekkend vanuit het perspectief en met betrokkenheid van gezinnen maar ook met oog voor het uiteindelijk (maatschappelijk/ financieel) rendement van interventies. Met Annette Geurden en Ellen de Bruin (sectormanagers sociaal domein) verkennen we hoe Leeuwarden dat doet. Mede onder druk van de financiële tekorten heeft Leeuwarden haar koers verlegd, door samen met partners naar de gewenste ‘impact’ te kijken en in de toekomst de focus onder meer te richten ‘ steunstructuren in en rondom school en kindcentra’. Hoe is dat ontwerp-proces verlopen?
Een tweede lijn die we verkennen is die van ‘anders financieren en verantwoorden.’Uitgaande van de onbedoeld sturende werking van financierings- en verantwoordingssystemen op een wenselijke praktijk (verkokering versus integratie): hoe zet Leeuwarden hierop in? Welke lessen kunnen we leren van en delen met elkaar?
Met medewerking van
Annette Geurden en Ellen de Bruin (sectormanagers sociaal domein Leeuwarden)
Albert Jan Kruiter (IPW en betrokken bij City Deals inclusieve stad en traject Anders Verantwoorden van Associatie voor Jeugd)

15.00 Werkbezoek ‘School als Werkplaats’ Logo CH2018 site HD 0 Het Friesland College is een ROC waar 15.000 studenten hun MBO opleiding volgen. 10.000 van de studenten volgen een beroepsopleiding. In 2011 is het Friesland College gestart met ‘de School als Werkplaats’: een ondersteunings-team voor docenten en leerlingen dat binnen de school werkt. Financiering vindt plaats door de Gemeente Leeuwarden, Friesland College en Friesland Zorgverzekeraar. Ondanks de resultaten en de lovende reacties uit het hele land blijft structurele financiering toch een thema. (Link)
Liesbeth Buijs (projectleider) gaat met u in gesprek over de aanpak, de resultaten en de vraagstukken

17.00 Aankomst Grand-Cafe / Hotel Post-Plaza Leeuwarden
Borrel en reflectie sessie met alle deelnemers.

18.00 Diner en bezoek Culturele Hoofdstad 2018
We dineren en overnachten in Leeuwarden in ‘the meeting-place van Leeuwarden’ POST-PLAZA. Daarna kunt u genieten van een van de voorstellingen die spelen die avond. Wij verzorgen een overzicht.

aanmelden button web

171215 complete uitnodiging final 1 Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd nodigen u van harte uit voor het Nieuwjaarsevent 2018.

In 2017 stond de jongvolwassene nadrukkelijk op de (politieke) agenda. Aandacht was er voor kwetsbare jongeren in de jeugdzorg die, als ze achttien jaar worden, ‘losgelaten’ worden in de volwassen wereld.

Tijdens de Nieuwjaarsevent 2017 hebben we gezegd dat we deze jongeren níet zomaar mogen en willen loslaten. Dat wij met elkaar en onze samenwerkingspartners een verantwoordelijkheid hebben.
Sindsdien is er veel gebeurd rond dit thema.

Bij dit Nieuwjaarsevent ‘Ik word (20)18’ maken we op gevarieerde wijze een tussenbalans op. Wat zijn de landelijke ontwikkelingen? Welke mooie samenwerkingen zijn ontstaan? Voor welke uitdagingen staan we nog? En niet in de laatste plaats de jongeren zelf! Hoe gaat het met ze, wat zijn hun ervaringen en hun ideeën?

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Inspiratietafel: Big Data +

data 560x389 Datum:       29 juni 2018
    Tijd:            10.00 - 12.30 uur
    Locatie:       Seats2Meet  Utrecht

• Vier de Successen in de Zorg voor Jeugd! +

180927 Foto AK Wanneer is hulp een succes? En hoe zorg je dat elke organisatie en professional dezelfde successen kan behalen?

In een

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

• Impressie werkbezoek IKEC Hoorn +

180305 foto4b Op 7 maart organiseerde de Kopgroep Jeugdhulp (voor inclusieve kindcentra) een werkbezoek aan het IKEC in Hoorn: een nieuwe leeromgeving

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was