lschiks

Past vastgoed bij de bedoeling van je organisatie? Bij de, waarschijnlijk veranderde doelgroep, bijvoorbeeld voor hulp bij conflictscheidingen?

Laurens Schiks, managing consultant en adviseur van Bureau Bont doorliep met ons een aantal checklists, onder meer:

• Is vastgoed noodzakelijk? Als middel wel, voor je visie op zorg en hulp niet, reageerde een deelnemer. Voor je zichtbaarheid niet meer, meende een ander. Voor een jongere van zeventienplus is ergens wonen wel een noodzaak, maar voor jeugdzorg zelf niet, stelde de volgende.
  • Ben je onderscheidend met je vastgoed?
  • Is je vastgoed renderend? Het antwoord hierop was niet voor iedereen meteen op te lepelen: koppel je inkomsten aan locaties, hoe reken je de inkomsten van ambulant werkers dan mee? Een deelnemer gooide de knuppel in het hondenhok met de opmerking: “Wat doet het er toe om dat exact te weten?”

Een andere vraag die aan bod kwam is hoe de verhouding is tussen je personeelsbestand en het vastgoed dat je hebt.
Met een model why-what-how discussieerden we over of het hebben van vastgoed de ‘Why’ van je organisatie raakt. Vaak is vastgoed een ‘How’. Kan het anders?
Als je kijkt naar je corebusiness en de vergelijking maakt met de ontwikkeling van Tomtom, het navigatiesysteem, dan zie je dat Tomtom lang niet meer (alleen) apparaatjes verkoopt. Intussen verkoopt het bedrijf ook data aan anwb, voor verkeersinformatie. Oftewel, de corebusiness is veranderd in: locatie bepalen.
Zie bijlage voor de powerpointpresentatie met checklists van Laurens.

wsmink 170407 aab2 ’s Middags gingen we in groepjes aan de slag met de Negatieve Brainstorm met Willem Smink van De Jonge Honden: een vraag bedenken, die omkeren en vervolgens tot in het extreme oplossingen voor dat omgekeerde probleem bedenken. Het bleek voor de meeste groepen nog niet mee te vallen om negatief te brainstormen! Voor je het wist kwamen er weer positief geformuleerde oplossingen tevoorschijn…
Vervolgens formuleerden de groepen oplossingen, en in een pitch van 1 minuut presenteerden de groepjes twee casussen met oplossingen voor hun probleem.
Algemene adviezen die daaruit voortkwamen:

• Voel je niet overal verantwoordelijk voor, houd je bij je opdracht en kaats de bal terug. Bijvoorbeeld: een jongere heeft woonruimte nodig, want hij of zij is achttien. Leg het probleem bij de gemeente/woningbouwcorporatie.
  • Bedenk vooraf hoe je kunt stoppen met bijvoorbeeld het huren van een pand: bedenk een exit-strategie. Zo kun je op korte termijn, zonder onverwachte kosten, uitstappen. Dan pas ga je de verplichting aan. Deel het pand met meerdere partners – risicospreiding
  • Op woensdag en vrijdag zijn dikwijls hele panden leeg. Krimp in en vergader vaker aan de eettafel bij iemand thuis, organiseer een wandeloverleg of ga op het stadhuis zitten (waar ook op woensdag en vrijdag lege ruimtes zijn) met een vlaggetje van je organisatie op het bureau. Creëer een bijenkorf met anderen, houd vaker videoconferencing. Deel panden met de jeugd-ggz, waar ze juist op woensdag en vrijdag ruimtes tekort hebben.

170407 aab1 Na de borrel zetten we het uitwisselen van dilemma’s en oplossingen voort in restaurant Poppe en werd onder meer duidelijk dat als je zelfs met een kameel naar de Noordkaap kunt rijden, problemen in de jeugdsector toch ook echt oplosbaar zijn…

Tot de volgende bijeenkomst Inclusief Organiseren op 7 juni in Utrecht! Op deze dag denken, discussiëren en ervaren we samen met het bestuurdersnetwerk Assocatie voor Jeugd, de uitvoerend professionals met hun netwerk DENKtank en wij directeuren verenigd in de AssocatieKring hoe inclusief werken echt van de grond komt.

Zet ook alvast donderdag 28 september te Rotterdam in je agenda! Die dag gaan we als AssociatieKring aan de slag met het thema Ervaringsdeskundigheid – meer info volgt!

Ben je nog geen lid, maar wil je ook op de hoogte blijven van de do’s & don’ts in de jeugdsector anno nu, ontmoet je graag collega’s om dilemma’s en ervaringen uit te wisselen en gun je jezelf tijd voor reflectie op je werk? Word nu lid voor €295,- per jaar. Je krijgt twee gratis bijeenkomsten over hot topics in de jeugdhulp/zorg van de AssociatieKring per jaar, mag de bijeenkomsten van de bestuurders (Associatie voor Jeugd) bijwonen en krijgt toegang tot alle leden van het netwerk.

Meld je aan:  aanmelden button web

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober: Inspiratiesessie bouwen aan

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Jongeren en Arbeidsmarkt - 8 oktober een informatie-sessie met MBO-raad +

180711 gezocht werk Op het voorjaarscongres 2018 ondersteunden de leden een voorstel van Jeugdzorg NL en de Associatie voor Jeugd om te verkennen

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +