180927 Foto AK Wanneer is hulp een succes? En hoe zorg je dat elke organisatie en professional dezelfde successen kan behalen?

In een verrassend programma, waar zelfs een veiling plaatsvindt, tillen we Succes in de Jeugdzorg naar een hoger plan, zonder de praktijk uit het oog te verliezen. Praten over succesvolle hulp doen we natuurlijk niet zonder ouders en jeugdigen zelf! Juist zij spelen een belangrijke rol in het beantwoorden van de vraag of hulp voldoet aan wat nodig is.

lschiks

Past vastgoed bij de bedoeling van je organisatie? Bij de, waarschijnlijk veranderde doelgroep, bijvoorbeeld voor hulp bij conflictscheidingen?

Laurens Schiks, managing consultant en adviseur van Bureau Bont doorliep met ons een aantal checklists, onder meer:

• Is vastgoed noodzakelijk? Als middel wel, voor je visie op zorg en hulp niet, reageerde een deelnemer. Voor je zichtbaarheid niet meer, meende een ander. Voor een jongere van zeventienplus is ergens wonen wel een noodzaak, maar voor jeugdzorg zelf niet, stelde de volgende.
  • Ben je onderscheidend met je vastgoed?
  • Is je vastgoed renderend? Het antwoord hierop was niet voor iedereen meteen op te lepelen: koppel je inkomsten aan locaties, hoe reken je de inkomsten van ambulant werkers dan mee? Een deelnemer gooide de knuppel in het hondenhok met de opmerking: “Wat doet het er toe om dat exact te weten?”

associatiekringsm ‘Ervaringskennis: de bron voor innovatie en ondernemerschap’

De AssociatieKring organiseerde de “Inspiratiedag Ervaringsdeskundigheid inzetten” op 9 februari te Rotterdam . Veel vragen, veel discussie en uitwisseling van ideeën. Én het gevoel van urgentie dat jeugdorganisaties verder willen en gaan met de inzet van ervaringsdeskundigen. U vindt hieronder de links naar de presentaties. Verder de dag samengevat in tegeltjeswijsheden.
Wil je zelf ontdekken wat een dag met collega-zorgdirecteuren je oplevert?

mvandorpb Een netwerk van directeuren, managers en hoofden innovatie zorg voor jeugd
Begeleider: Merel van Dorp

Gewoon beginnen. Altijd vragen: ‘Hoezo mag of kan dit niet?’ Roombroodjes uitdelen aan wie een fout maakt. Medewerkers aan je binden, maar ze tegelijk vrij laten. En tijd nemen om je collega / concurrent te vragen hoe hij een zorgvraagstuk oplost.

Dit is zomaar een greep uit wat er tijdens de bijeenkomsten van de AssociatieKRING aan bod komt. En dit nieuwe, groeiende netwerk van zorgdirecteuren heeft komend jaar meer inspirerende sessies in petto. Voor 2017 staan weer twee bijeenkomsten gepland, waar we elkaar met lezingen, discussies en werksessies inspireren over zorginnovatie. Georganiseerd door onszelf, over onderwerpen die ons dagelijks werk aan gaan.

Voor in de agenda:
Vrijdag 9 februari 2018
Over ervaringsdeskundigheid
Rotterdam

• Hans Spigt: 'Werkgevers zijn óók verantwoordelijk voor jeugdzorg' +

180719 VNONCW Spigt

De Associatie voor Jeugd verkent samen met Jeugdzorg Nederland hoe we in de regio’s de positie van jongeren kunnen versterken.

• Inspriatiesessie: Bouwen aan pedagogische community's +

verdiwel logo Verdiwel en de Associatie voor Jeugd nodigen haar leden van harte uit voor de gezamenlijke inspiratiesessie op 5 oktober: Inspiratiesessie bouwen aan

• Landelijk event: DigiDoen - 16 april 2019 +

190416 plaatje handen We nodigen bestuurders en medewerkers zorg voor jeugd uit om met ons op ontdekkingsreis te gaan. Op dit event ervaar je

• Jongeren en Arbeidsmarkt - 8 oktober een informatie-sessie met MBO-raad +

180711 gezocht werk Op het voorjaarscongres 2018 ondersteunden de leden een voorstel van Jeugdzorg NL en de Associatie voor Jeugd om te verkennen

• Najaarscongres 2018, Twente +

180711 kaart 1 Op 8 november gaan we aan het werk met de impact, die nanotechnologie heeft op ons dagelijks leven en op de

• Helpt wat we doen? Wat werkt volgens jongeren en ouders… +

parenting skills 1 SAVE THE DATE

Hoe zorg je ervoor dat jij, als professional, écht maatwerk levert? Dat je altijd mét ouders en

• Uitnodiging: Anders Verantwoorden +

boy and girl reading sm Beste genodigden,

Op verschillende plekken en in verschillende verbanden zijn we bezig met ‘anders verantwoorden’. Eenvoudiger en meer volgens de

• Impressie VJC 2018 +

2018 03 22 13.24.59 Kring Noord aan zet!

Om 13.00 uur stond een Fries lunch voor ons klaar in de Blokhuispoort: een voormalige gevangenis,

• Altijd met de jongere +

180313 Kalv Op 25 januari bood Mariette Vos namens de Associatie voor Jeugd een Position Paper aan de Kinderombudsvrouw aan. Deze was

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +